Resultaten (13)
maandag verzonden
Breinvriendelijk onderwijs - beknopte uitgave
Feiten, praktische tips en coöperatieve structuren
2019 || Hardcover || Spencer Kagan || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Breinvriendelijk onderwijs - beknopte uitgave
Door recent breinonderzoek weten we steeds beter hoe onze hersenen functioneren: op welke prikkels reageren ze en waarom? Als je deze kennis toepast in je klas, kun je onderwijs geven op een manier die aansluit bij de natuurlijke behoeften van het brein. Daardoor leren je leerlingen sneller en onthouden ze de lesstof beter.
Dit boekje is de beknopte uitgave van het boek Breinvriendelijk onderwijs van dr. Spencer Kagan. Het gaat kort in op de zes ...
maandag verzonden
Minder veranderen, meer verbeteren
2019 || Hardcover || Viviane Robinson || Bazalt Educatieve Uitgaven
Veranderingen in scholen leiden niet automatisch tot verbeteringen. In dit boek stelt Viviane Robinson een ambitieus doel: het onderwijs en de leerresultaten verbeteren door minder te veranderen. Veel schoolleiders geven leiding aan een verandering door een probleem waar te nemen, een oplossing te kiezen, en vervolgens een verandertraject te (
laten) implementeren. De bypass-methode noemt Robinson dat. Zij kiest liever voor de engagement-methode. Daarbij zijn de waarden en overtuigingen van d...
maandag verzonden
Formatief evalueren in de praktijk / Druk 2 (Heruitgave)
2019 || Hardcover || Dylan Wiliam e.a. || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Formatief evalueren heeft drie belangrijke kenmerken:
- Je weet wat je je leerlingen wilt laten leren, en leerlingen weten dat ook.
- Je peilt voortdurend wat een leerling al weet en begrijpt.
- Je gebruikt die feiten om de leerling verder te helpen in zijn leerproces.
Dylan Wiliam is een autoriteit op het gebied van formatief evalueren. Met mede-auteur Siobhán Leahy licht hij in dit boek vijf kernstrategieën voor formatief evalueren toe. De strategieën zijn uitgewerkt in 24 praktische ...
maandag verzonden
Het Flexmodel VO
Het flexrooster dat differentiatie, maatwerk en een huiswerkvrije school mogelijk maakt
2019 || Hardcover || Alfred van der Heijden || Bazalt Educatieve Uitgaven
Het Flexmodel is op het eerste gezicht wellicht niet meer dan een eenvoudig organisatiemodel voor het voortgezet onderwijs, maar het omvat zoveel meer dan alleen het invoeren van een nieuw rooster.
Binnen het Flexmodel maken leerlingen doordachte keuzes bij het plannen van hun dag op een huiswerkvrije school, met een pauze na elke les. Docenten geven lessen van 80 minuten waarin meer diepgang mogelijk is en ondersteunen leerlingen in de Flexuren.
De invoering van het Flexmodel geeft docenten...
maandag verzonden
Feedback
om leren zichtbaar te maken
2019 || Hardcover || John Hattie e.a. || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Feedback wordt beschouwd als één van de krachtigste invloeden op lesgeven en
leren. Maar tegelijkertijd kan de impact van feedback heel wisselend zijn, afhankelijk
van het type feedback en hoe deze wordt gegeven en ontvangen.
Met talrijke voorbeelden en aansprekende anekdotes laat dit boek zien hoe je een
effectieve cultuur voor feedback tot stand kunt brengen. De auteurs geven
structuren voor lesgeven en leren die de best mogelijke basis voor feedback
vormen. Daarbij baseren ze zich op ond...
maandag verzonden
Heftige Hersens! / Druk 2 (Heruitgave)
2019 || Paperback || Mark Mieras e.a. || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Het puberbrein wordt in deze graphic novel inzichtelijker dan ooit. Herkenbare situaties en hoofdrolspelers voeren de lezer langs de wonderlijke acties en reacties van dat brein.
Het draait om de hersenen van een aantal heel verschillende jongeren. Ze worden verliefd, jaloers, worstelen met hun lichaam. Ze vervelen zich bij hun huiswerk, zijn ’s ochtends niet wakker te krijgen. Ze zijn depri, of juist gelukkig na hun eerste keer. Kortom, ze leven een leven alle jongeren.
Maar er is één v...
maandag verzonden
Nog beter Rekenen / Druk 3 (Heruitgave)
Meer oefenen met de cruciale rekenleerstof via coöperatieve activiteiten
2019 || Paperback || Vera de Hoop e.a. || Bazalt Educatieve Uitgaven
Rekenen leer je door een goede uitleg te krijgen, ermee bezig te gaan, nog eens uitleg te krijgen en het
te snappen. Maar dan ben je niet klaar, het moet nog in je procedurele geheugen komen en dat vraagt
herhaling en oefenen, oefenen, oefenen. Althans voor de belangrijkste leerstof.
Daar zijn twee belemmeringen mee:
• Er is dikwijls te weinig oefenstof in de rekenmethode en
• als die er wel is bestaat die meestal uit individueel rijtjes opdrachten maken en dat is dan weer erg saai.
De vra...
maandag verzonden
Growth-mindsetlessen voor de basisschool
2019 || Paperback || Katherine Muncaster e.a. || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
We willen graag dat leerlingen nieuwe uitdagingen aangaan. Dat ze niet meteen denken: “Dit is te moeilijk voor mij, ik kan het niet.” Maar dat ze denken: “Dit is een uitdagende opdracht, ik kan er vast veel van leren.” Zo’n benadering noemen we een growth mindset. En die helpt enorm als je iets onder de knie wilt krijgen.
Een growth mindset draait om het besef dat je je vaardigheden kunt ontwikkelen. Het omvat echter veel meer dan: “Gewoon doorzetten en dan kom je er wel.” Dit ...
maandag verzonden
Samen werken aan professionaliteit
2019 || Hardcover || Andy Hargreaves e.a. || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Samen werken aan professionaliteit
Leraren zijn de afgelopen jaren meer gaan samenwerken. Dat is goed, want uit onderzoek blijkt dat zowel leerlingen als leraren daarvan kunnen profiteren. Om het onderwijs te verbeteren en te vernieuwen, is samenwerking onontbeerlijk. Maar wat maakt samenwerking effectief? En is alle samenwerking ook goed?
Nee, zeggen Andy Hargreaves en Michael T. O’Connor. Sommige vormen van samenwerking zijn minder geschikt. Voor dit boek bestudeerden ze vijf vormen van s...
maandag verzonden
Naar een groeigerichte leermentaliteit
Mindset in de praktijk van het VO - hoe dan?
2019 || Hardcover || Sandra van Aalderen || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Veel scholen zoeken naar manieren om de motivatie van hun leerlingen te vergroten.
Overal zie je aandacht voor het stimuleren van zelfregulatie, eigenaarschap,
samenwerken, uitdagen of activerende werkvormen. Kortom, meer aandacht voor
het proces van leren. Maar hoe doe je dat? Hoe stimuleer je de groeigerichte
leermentaliteit: de krachtige denkwijze die de basis vormt voor willen leren en
kunnen doorzetten?
Dit boek biedt je als docent, mentor, teamleider en bestuurder kennis en inzicht in ...