Zoekfilters
Resultaten (28)
maandag verzonden
Aan de slag met rekenproblemen / druk 1
2014 || Paperback || Marije van Oostendorp || Boom || met inkijkexemplaar
Lieve (groep 3) rekent alle sommen op haar vingers uit. Nassim (groep 7) maakt vaak fouten bij plus- en minsommen. Hij draait soms de cijfers in een getal om. Fleur (groep 5) is dyslectisch. Ze heeft veel moeite met het lezen van toetsen.
In elke klas zitten kinderen met rekenproblemen. Soms zijn die problemen van tijdelijke aard. Maar als dat niet het geval is, moet je actie ondernemen. Dat is lastig als je niet precies weet waar het probleem zit en wat je er concreet aan kunt doen.
Aan de sla...
maandag verzonden
PM-reeks Sport en begeleiding van mensen met een verstandelijke handicap
2008 || Paperback || P. Wiesenhaan || Boom
Uitgangspunten van de auteur zijn het plezier en de beleving van mensen met een verstandelijke handicap die sport beoefenen. Sportbeoefening kan de deelnemers zeer concrete en betekenisvolle mogelijkheden bieden met anderen te (leren) omgaan. Ook heeft het een gunstige invloed op de fysieke mogelijkheden, waardoor de mobiliteit kan toenemen.
De auteur besteedt vooral aandacht aan mensen met een matige verstandelijke handicap. Aan de hand van zes belevingsfasen behandelt hij de mogelijkheden en...
maandag verzonden
Een passend aanbod bij autisme
een handreiking voor het voortgezet onderwijs
2016 || Paperback || Ellen Luteijn e.a. || Boom || met inkijkexemplaar
Sinds de invoering van de Wet Passend onderwijs zien we in het reguliere onderwijs steeds meer leerlingen met een autismespectrumstoornis (ASS). Dit vraagt veel aanpassingen van de school, de klas en de docent. Een passend aanbod bij autisme helpt docenten en zorgcoördinatoren deze leerlingen succesvol in het voortgezet onderwijs op te vangen. Met dit boek breng je de individuele ondersteuningsbehoefte en de benodigde aanpassingen in kaart.
Aan bod komen de vier belangrijkste gebieden waarop ...
maandag verzonden
Competent begeleiden van mensen met een verstandelijke beperking / druk 2
2006 || Paperback || C. den Besten e.a. || Boom
Dit is een boek over competentiegericht werken. Competenties zijn kwaliteiten die bijdragen aan het effectief begeleiden van cliënten.
Vanuit een duidelijk omschreven visie komen de auteurs tot vijf competenties waarmee begeleiders succesvol kunnen bijdragen aan een waardevol bestaan van mensen met een verstandelijke beperking. Competenties staan in de gehandicaptenzorg steeds meer in de belangstelling. Inmiddels is ook het Landelijk competentieprofiel beroepskrachten primair proces gehandica...
maandag verzonden
Werken aan een inclusieve samenleving
goede praktijken
2015 || Paperback || Anouk K. Bolsenbroek e.a. || Boom
Een inclusieve samenleving is een samenleving waar iedereen tot zijn recht kan komen. Het maakt niet uit welke culturele achtergrond, gender, leeftijd, talenten of beperkingen iemand heeft. Iedereen neemt op een gelijkwaardige manier deel aan de maatschappij. Mensen worden aangesproken op hun mogelijkheden, niet op hun beperkingen.
Voor veel mensen lijkt dit een onhaalbaar streven. Kunnen kinderen met een verstandelijke beperking samen met leerlingen zonder beperkingen onderwijs volgen? Is het...
maandag verzonden
Werken met ontwikkelingsleeftijden
afstemmen op mensen met een verstandelijke beperking
2009 || Paperback || Bianca Vugts- de Groot || Boom
In de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking is het gebruikelijk dat de mate van verstandelijke beperking van een individu wordt uitgedrukt in ontwikkelingsleeftijden. Dit zogenaamde niveaudenken is een waardevol middel dat de professional kan inzetten om zich beter in te leven in zijn cliënt. Wanneer men rekening houdt met een aantal spelregels, kan deze manier van kijken gebruikt worden om beter af te stemmen op het individu en daarmee uiteindelijk de kwaliteit van leven van...
maandag verzonden
Handboek dyslexie
Theorie en praktijk
2019 || Paperback || Tom Braams || Boom || met inkijkexemplaar
Hoewel er enorm veel onderzoek naar dyslexie wordt gedaan, is de kennis die dit oplevert weinig toegankelijk. Dit leidt ertoe dat er vaak gewerkt wordt op basis van verouderde inzichten en dat veel meningen die over dyslexie te horen en te lezen zijn weinig bijdragen aan beter begrip.
Actuele wetenschappelijke kennis over dyslexie
In dit voor het Nederlandse taalgebied unieke Handboek dyslexie is de actuele wetenschappelijke kennis over dit onderwerp op een overzichtelijke wijze samengevat. D...
maandag verzonden
Begeleid ontdekkend leren - Het Eigen Initiatief Model in zes stappen
het eigen initiatief model in zes stappen
2014 || Paperback || Chris den Besten e.a. || Boom
Begeleiders die tegenwoordig mensen met een (verstandelijke) beperking ondersteunen doen dat vanuit de supportvisie. Tenminste, dat verwachten zorgorganisaties van hen. Mensen met een beperking maken een ontwikkeling door van afhankelijkheid naar zelfbepaling. Ze zijn burgers als ieder ander, die regie over eigen leven willen.
De taak van begeleiders is met de supportvisie veranderd van overnemen naar ondersteunen. Een taak die om een nieuwe attitude en nieuwe werkwijzen vraagt. Begeleid ontd...
maandag verzonden
Autisme en zintuiglijke problemen
2017 || Paperback || Ina van Berckelaer-Onnes e.a. || Boom
Al jaren is bekend dat mensen met autisme zintuiglijke problemen hebben. Ze zijn vaak overgevoelig voor zintuiglijke prikkels of juist ondergevoelig, of allebei tegelijk. Mensen met een autismespectrumstoornis kunnen volledig in paniek raken van tl-verlichting of een hele lichte aanraking. Het kan ook zijn dat bepaalde geluiden volledig aan hen voorbij gaan. Iemand kan gestrest raken van een knisperend zilverpapiertje, maar het geluid van onweer niet opmerken. Deze hyper- en hyporesponsivitei...
maandag verzonden
Dyslectische kinderen leren lezen / Druk 1
Werkvormen voor de behandeling van leesproblemen
2018 || Paperback || Anneke Smits e.a. || Boom || met inkijkexemplaar
Kinderen leren lezen op school. Dat is bij uitstek de plek om hun leesvaardigheid te oefenen. De school draagt ook verantwoordelijkheid als het leesleerproces anders verloopt dan verwacht. Het is belangrijk dat scholen kinderen met leesproblemen signaleren en begeleiden.
Effectieve werkvormen
In Dyslectische kinderen leren lezen wordt een groot aantal concrete werkvormen voor het lezen besproken: voor individuele begeleiding, voor het werken in kleine groepjes en voor klassikaal lezen. Bij a...