Zoekfilters
› Hogeschool Rotterdam (11)
› Hogeschool Inholland (7)
› Hogeschool Utrecht (6)
» Toon alle opties (9)
Hogeschool Rotterdam (11)
maandag verzonden
De wereld in met aardrijkskunde - Vakinhoud / Druk 1
Vakinhoud
2020 || Paperback || Anouk Adang e.a. || Coutinho || ook als eBook
Van leerkrachten in het basisonderwijs wordt verwacht dat zij leerlingen helpen om zich te ontwikkelen tot zelfstandige en kritische wereldburgers. Een vak als aardrijkskunde kan daarbij ondersteuning bieden. Met behulp van de uitgave De wereld in met aardrijkskunde kunnen (toekomstige) leerkrachten hun leerlingen geografisch besef bijbrengen, waardoor zij de wereld om hen heen beter leren kennen.
Het boek biedt handvatten voor het ontwerpen en geven van goede en boeiende aardrijkskundelessen...
maandag verzonden
Basiskennis taalonderwijs / Druk 3
2020 || Paperback || Henk Huizenga || Noordhoff || met inkijkexemplaar || ook als eBook
Basiskennis Taalonderwijs is onmisbaar voor een goede voorbereiding op de toetsing van de Kennisbasis Taal voor de pabo. Het boek staat boordevol oefeningen waarmee studenten zich de leerstof eigen kunnen maken.
Allereerst wordt de opzet van de kennisbasis en de toetsing daarvan kort toegelicht. Daarna volgt een hoofdstuk over taal en taalonderwijs. Vervolgens wordt per domein van het taalonderwijs de leerstof voor de toets behandeld. Per hoofdstuk zijn de toetsdoelen vermeld en worden er v...
vandaag verzonden
Kijk op spel / Druk 5
Drama voor de Pabo
2021 || Paperback || Holger de Nooij || Noordhoff || met inkijkexemplaar || ook als eBook
- Al jaren het meest gebruikte didactiekboek voor het vak drama;
- bevat alle informatie voor de vereiste kennisbasis;
- dé link tussen drama en passend onderwijs, 21e-eeuwse vaardigheden, cultuuronderwijs en praktijkonderzoek.
Kijk op spel is hét basisboek voor iedere leerkracht (in spe) die drama geeft. Het boek begint bij de basis en zoomt in op vragen als: hoe is het vak drama ontstaan en wat is het verschil tussen drama en toneel? Daarnaast is uiteraard volop aandacht voor de uitvoeren...
vandaag verzonden
GeoWijzer / Druk 3
2020 || Paperback || Alice Peters e.a. || Noordhoff || met inkijkexemplaar || ook als eBook
Geowijzer is een overzichtelijke en toegankelijke aardrijkskundemethode voor de pabo. Het biedt studenten een goede voorbereiding op de onderwijspraktijk en is zeer geschikt voor zelfstudie. De methode behandelt de kerndoelen van Ruimte en de aardrijkskundige kerndoelen van Mens en Samenleving en Natuur en Techniek. De meest actuele thema´s en nieuwste inzichten uit het vakgebied komen aan bod. Daarnaast is er aandacht voor de aardrijkskundige aspecten uit de canon van Nederland. Het eerste ...
vandaag verzonden
Laat maar zien / Druk 6
Procesgerichte didactiek voor beeldend onderwijs
2021 || Paperback || Jos van Onna e.a. || Noordhoff || met inkijkexemplaar || ook als eBook
Al 20 jaar een begrip voor beeldend onderwijs op de pabo en de lerarenopleiding;
concrete en inspirerende begeleiding van het creatieve beeldende proces;
biedt een theoretisch kader én een praktische uitwerking van het vakgebied beeldend onderwijs.
Creativiteitsontwikkeling is dé uitdaging voor het onderwijs van deze tijd. Goed beeldend onderwijs biedt kinderen de mogelijkheid zich te oriënteren op de wereld en zichzelf. Vanuit een persoonlijk perspectief ontwikkelen ze kennis, inzicht en ...
maandag verzonden
Oriëntatie op geschiedenis / Druk 5
Basisboek voor de vakdocent
2020 || Paperback || Marcel van Riessen e.a. || Koninklijke Van Gorcum || met inkijkexemplaar
Het geschiedenisonderwijs werkt in Nederland, van basisschool tot en met centraal examen, met tien tijdvakken. De kern van de leerstof ligt vast in een aantal ‘kenmerkende aspecten’ per tijdvak, bijvoorbeeld absolutisme in de tijd van regenten en vorsten (17e eeuw) en industrialisatie in de tijd van burgers en stoommachines (19e eeuw). In totaal komen negenenveertig kenmerkende aspecten aan de orde. Samen vormen zij de basiskennis waarmee leerlingen zich in de historische tijd moeten kunn...
maandag verzonden
De APA-richtlijnen / Druk 2
Over literatuurverwijzing en onderzoeksrapportage
2020 || Paperback || Petra Poelmans e.a. || Coutinho || ook als eBook
In het hoger onderwijs krijgt onderzoek een steeds belangrijkere positie. Alle opleidingen hebben het een stevige plaats in het curriculum gegeven en vaak is er ook een leerlijn ‘onderzoeksvaardigheden’ ontwikkeld. Onderzoek heeft zich tot een leerstrategie ontwikkeld, die bijdraagt aan de professionalisering van de student. In veel gevallen zijn verschillende docenten vanuit hun specialismen betrokken bij de begeleiding van het onderzoek. Dit kan voor studenten leiden tot onduidelijkheid...
vandaag verzonden
Werk maken van gelijke kansen
2020 || Paperback || Linda van den Bergh e.a. || Ten Brink Uitgevers
Als leraar wil je het beste voor je leerlingen. Hoe zorg je ervoor dat je daadwerkelijk iedereen gelijke kansen geeft? En dat je jongens en meisjes op hun talenten - en niet op bijvoorbeeld hun afkomst of taal - beoordeelt?
Dit boek geeft inzicht in hoe verwachtingen van leraren tot stand komen en welke invloed dat heeft op de prestaties van leerlingen. Het helpt je om bewuster werk te maken van gelijke kansen.
Lector Linda van den Bergh (Fontys) en hoogleraren Eddie Denessen (Radboud Univer...
vandaag verzonden
Luister je wel naar mij? / Druk 23
Gespreksvoering met kinderen tussen vier en twaalf jaar
2020 || Paperback || Martine F. Delfos || SWP || met inkijkexemplaar
Gesprekken met kinderen voeren we allemaal. Voor leerkrachten, hulpverleners voor kinderen en gezinnen of voor (jeugd)artsen is het voeren van gesprekken met kinderen een kerntaak.
In Luister je wel naar míj? beschrijft Martine Delfos hoe gesprekken met kinderen van vier tot en met twaalf jaar gevoerd kunnen worden. Hoe krijg je ze aan de praat over wat hen bezighoudt? Moet je praten en spelen tegelijk? Welke vraagtechnieken zijn op welke leeftijd geschikt? Hoe schat ik de mentale leeftijd v...
maandag verzonden
Praktijkonderzoek in de school / Druk 4
2020 || Paperback || Cyrilla van der Donk e.a. || Coutinho
Veel leraren en leraren-in-opleiding voeren praktijkonderzoek uit in hun eigen school en zoeken op systematische wijze naar antwoorden op vragen die hun onderwijspraktijk oproept. Dit leidt tot kennis over en inzicht in de dagelijkse onderwijspraktijk en tot oplossingen voor praktijkproblemen die zij in hun werk signaleren. Praktijkonderzoek is een professionele leerstrategie die beschouwd kan worden als een vorm van kwaliteitszorg die in de praktijk verankerd is. De methodiek kenmerkt zich d...