Zoekfilters
Hogeschool Inholland (7)
morgen verzonden
Wat je speelt ben je zelf / Druk 1
2018 || Paperback || L. van der Poel e.a. || Bohn Stafleu van Loghum
Wat je speelt ben je zelf beschrijft de waarde van spel en spelbegeleiding voor de ontwikkeling van het individu. Spel is van wezenlijk belang voor de sociale, cognitieve, motorische en emotionele ontwikkeling van het kind. Maar ook voor volwassen mensen met een (verstandelijke) beperking is spel van onschatbare waarde.De kracht van dit boek ligt in een consequente integratie van theorie en praktijk. De theoretisch onderbouwing voor spelbegeleiding (deel 1) wordt duidelijk door veel verhelder...
morgen verzonden
Inleiding in de pedagogiek / Druk 4
2021 || Paperback || Annemarie Becker || Koninklijke Van Gorcum || met inkijkexemplaar
'Inleiding in de pedagogiek' legt kort en kernachtig in begrijpelijke taal de basisprincipes en -begrippen van de pedagogiek uit. In het eerste deel van het boek komt de praktijk van het opvoeden aan bod, rijkelijk geïllustreerd met casusmateriaal. Hierdoor krijg je als student meteen een beeld bij de aangeboden stof. De voorbeeldsituaties komen uit allerlei culturen in de Nederlandse samenleving.
Het tweede deel gaat dieper in op de theorie: het beschrijft de ontstaansgeschiedenis van de pe...
morgen verzonden
Lessen in orde op de basisschool / Druk 2
Handboek voor de onderwijspraktijk
2020 || Paperback || Peter Teitler e.a. || Coutinho || ook als eBook
Iedereen, leerlingen en leerkrachten, wil graag dat er op school een goede sfeer is. Als de sfeer goed is, kan iedereen zich er thuis voelen en het gevoel hebben erbij te horen en gezien te worden. Pas als de sfeer goed is, is er ruimte voor goed onderwijs. Dat is immers waar leerlingen recht op hebben en wat leerkrachten graag willen geven.
Dit boek laat zien hoe je ervoor kunt zorgen dat je lessen in orde zijn, dat wil zeggen hoe je een vriendelijke en veilige omgeving kunt creëren waarin ...
morgen verzonden
Observeren, registreren, rapporteren en interpreteren / Druk 6
2022 || Paperback || Petra de Bil || Boom
Hét boek voor leren observeren in onderwijs en welzijn.
Is dit kind thuis veilig? Waarom is deze leerling soms zo agressief? Het zijn maar enkele van de vele vragen die leerkrachten en hulpverleners kunnen hebben bij een kind. Observeren en rapporteren zijn daarom belangrijke basisvaardigheden in onderwijs en welzijn. Op grond van observaties en rapportages stel je hulpverleningsplannen bij, verwijs je leerlingen door naar speciaal onderwijs of plaats je kinderen uit huis. De observaties en ...
morgen verzonden
Praktijkonderzoek in de school / Druk 4
2020 || Paperback || Cyrilla van der Donk e.a. || Coutinho
Veel leraren en leraren-in-opleiding voeren praktijkonderzoek uit in hun eigen school en zoeken op systematische wijze naar antwoorden op vragen die hun onderwijspraktijk oproept. Dit leidt tot kennis over en inzicht in de dagelijkse onderwijspraktijk en tot oplossingen voor praktijkproblemen die zij in hun werk signaleren. Praktijkonderzoek is een professionele leerstrategie die beschouwd kan worden als een vorm van kwaliteitszorg die in de praktijk verankerd is. De methodiek kenmerkt zich d...
morgen verzonden
Lessen in orde / Druk 4
Handboek voor de onderwijspraktijk
2022 || Paperback || Peter Teitler e.a. || Coutinho || ook als eBook
Een fijne sfeer op school en in de klas is een voorwaarde voor goed onderwijs. Lessen in orde laat zien hoe (toekomstige) docenten een vriendelijke en veilige omgeving kunnen creëren waarin leerlingen optimaal kunnen leren. Het praktische handboek maakt ze bewuster van de eigen rol bij het ontstaan van bepaald gedrag van leerlingen en reikt instrumenten aan om lessen in orde te krijgen en te houden.
Net als de vorige edities, bestaat deze vierde, herziene uitgave uit vijf met elkaar samenhan...
morgen verzonden
Methodiek Oudergericht Pedagogisch Adviseren
2017 || Paperback || Sonja Ehlers e.a. || SWP
Dagelijks worden hulpverleners benaderd door ouders voor advies bij opvoedingsproblemen. De hulpverlener kan dan kiezen voor de rol van deskundige en de ouder een oplossing of een advies voor het probleem aan de hand doen. De hulpverlener kan echter ook besluiten samen met de ouder naar een antwoord op de opvoedingsvraag te zoeken en in dat proces de opvoedingsdeskundigheid en ervaringen van de ouder te betrekken.
Voor deze aanpak kiezen de auteurs in dit boek met hun methode Oudergericht Pe...