Resultaten (10)
morgen verzonden
Op zoek naar letters
de andere spelling- en grammaticadidactiek
2022 || Paperback || Dolf Janson || Maak je eigen onderwijsboek
De spelling van het Nederlands is gebaseerd op de uitspraak, en dus op de klanken van die taal. Dit maakt het noodzakelijk dat de spellingdidactiek dit als uitgangspunt neemt en dus laat oefenen vanuit de klanken en niet vanuit de letters. Dit boek beschrijft hoe dat kan en welke categorieën kinderen zich achtereenvolgens op die manier eigen moeten maken.
Spellingonderwijs heeft als perspectief de toepassing van die spelling in eigen teksten. Dat is de reden om te leren spellen, niet het kun...
morgen verzonden
Op zoek naar klanken en letters
2017 || Paperback || Dolf Janson || Maak je eigen onderwijsboek || met inkijkexemplaar
Op zoek naar klanken en letters beschrijft hoe kleuters op een speelse en onderzoekende manier nader kunnen kennismaken met klanken en met letters. De activiteiten gericht op klanken zijn aanvankelijk strikt gescheiden van de activiteiten die zijn gericht op de lettervormen. Ook in het lokaal is dit zichtbaar doordat het onderzoeken van klanken op een andere plek gebeurt dan het onderzoeken van lettervormen. Het zijn niet alleen verschillende doelen, maar ze maken ook gebruik van verschillend...
morgen verzonden
Leren kun je observeren / Druk 2
Hoe je zo je onderwijs kunt afstemmen op je leerlingen
2019 || Paperback || Dolf Janson e.a. || Maak je eigen onderwijsboek || met inkijkexemplaar
Om een ononderbroken ontwikkeling bij al de leerlingen mogelijk te maken, zoals artikel 8 van de Wet op het Primair Onderwijs (WPO) voorschrijft, kun je niet jaar na jaar op een standaardmanier lesgeven. Je moet steeds weer je onderwijs afstemmen op de leerlingen. Dit betekent o.a. dat je je eigen beelden en interpretaties van de behoeften en het functioneren van de kinderen in je team ter discussie durft te stellen om zo je eigen blinde vlekken en vooroordelen op te sporen. Geprikkeld worden...
morgen verzonden
Rekenonderwijs kan anders / Druk 2
want ook rekenonderwijs moet aan elke leerling recht doen…
2024 || Paperback || Dolf Janson || Maak je eigen onderwijsboek || met inkijkexemplaar
Kinderen leren op school rekenen, om met allerlei soorten hoeveelheden, getallen, maten, verhoudingen en de bewerkingen daarmee, overweg te kunnen. Daarbij gaat het steeds eerst om de aansluiting bij de voorkennis, die ze meebrengen en waarop ze verder moeten kunnen bouwen, om zich te ontwikkelen. Verder is het belangrijk dat zij de verbanden tussen getallen en bewerkingen gaan herkennen, zodat ze die steeds weer op eigen initiatief kunnen benutten. Daarbij is het belangrijk dat ze steeds we...
morgen verzonden
Uitdagend en functioneel taalonderwijs
Wat je moet weten als je taalonderwijs wilt koppelen aan de thema's van wereldoriëntatie
2017 || Paperback || Dolf Janson || Maak je eigen onderwijsboek || met inkijkexemplaar
Steeds meer scholen kiezen ervoor om bij wereldoriëntatie thematisch leren als uitgangspunt te nemen. Dit biedt de kans om het taalonderwijs daarin te integreren en af te stemmen op de persoonlijke doelen van leerlingen. Dit zorgt voor meer inzicht in taal en vergroot de taalvaardigheid doordat de taalactiviteiten zijn verbonden met betekenisvolle inhouden.
In 'Uitdagend en functioneel taalonderwijs' biedt Dolf Janson leraren - zowel individueel als in teamverband - aanknopingspunten die hel...
morgen verzonden
Perspectieven op Dalton
2021 || Paperback || René Berends e.a. || Saxion Progressive Education University Press || met inkijkexemplaar
In maart 2018 heeft de Nederlandse Dalton Vereniging het boekje DaltoniDee uitgebracht.
Daarin geeft de vereniging kort en krachtig de essentie weer van modern daltononderwijs. De beschrijving van de essentie van de daltonidentiteit is sinds de introductie van het Dalton Plan van Helen Parkhurst in Nederland periodiek uitgevoerd. Telkens hebben daarbij de vragen centraal gestaan wat kenmerkend is voor daltononderwijs en wat onderscheidend is. Bij een beschrijving van een daltonidentiteit kom...
morgen verzonden
Op zoek naar letters
Een beknopte handleiding bij de categorieën niet-klankzuivere woorden (2e editie)
2022 || Paperback || Dolf Janson || Maak je eigen onderwijsboek
Deze uitgave beschrijft de essenties van elke niet-klankzuivere categorie, als naslagwerkje voor dagelijks gebruik.
A. inheemse categorieën. De kinderen oefenen eerst alleen met de minder complexe woorden, om te voorkomen dat er al categorieën meedoen waarmee ze nog niet hebben kennisgemaakt.
B. uitheemse categorieën. Deze vragen meestal meer inspanning, doordat de klanken niet altijd anders zijn dan bij de inheemse woorden, maar de letterkeuze wel. Hierbij komen ook de vier uitheemse l...
morgen verzonden
in daltononderwijs de kern tot waarde maken
2023 || Paperback || Dolf Janson || Maak je eigen onderwijsboek
De vijf daltonkernwaarden, die de Nederlandse Dalton Vereniging hanteert als richtlijn voor het opleiden van daltonleraren en visiteren van daltonscholen dragen nog veel sporen van traditioneel onderwijs. De praktijk van waaruit Helen Parkhurst, de initiatiefneemster, ruim honderd jaar geleden haar DaltonPlan schreef, gaf genoeg aanleiding tot veranderingen. Inmiddels is er in de wereld veel veranderd en weten we veel meer over leerprocessen en de ontwikkeling van het brein. Dit betekent da...
morgen verzonden
Op speurtocht door onze grammatica
Hoe maak je grammatica voor kinderen functioneel en betekenisvol?
2020 || Paperback || Dolf Janson || Maak je eigen onderwijsboek || met inkijkexemplaar
De grammatica van onze taal is een rijke en uitdagende bron voor zinvolle taalactiviteiten. Veel kinderen, en vaak ook hun leraren, hebben dat tot nu toe niet zo ervaren. Grammatica associëren ze dan met ontleden. Het nut daarvan is dan vooral gekoppeld aan de toetsen waarin die kennis wordt teruggevraagd. Dat is een gemiste kans, want die grammatica is niet alleen veel rijker, maar ook heel zinvol voor de ontwikkeling van taalvaardigheid.
Het gaat bij taalonderwijs om het stimuleren van ple...
morgen verzonden
Op zoek naar betekenissen via letters en klanken
aanpak van de start met betekenisvol en gedifferentieerd leesonderwijs
2020 || Paperback || Dolf Janson || Maak je eigen onderwijsboek
Leren lezen is in deze aanpak vanaf het begin gericht op betekenis toekennen aan (gedrukte) woorden. Dat is immers de reden dat je iets leest, zodra je dat kunt. Dit perspectief geeft kinderen die gaan leren lezen de motivatie om zich daarvoor in te spannen. Tegelijk blijft het daardoor verbonden met hun mondelinge taalgebruik en kennis van woorden en hun betekenissen en effecten. Door die verbondenheid met andere taalvaardigheden loont samenwerken de moeite, doordat ze elkaar zo kunnen aanvu...