Zoekfilters
Geen verdere filters gevondenSWP (3)
morgen verzonden
De nieuwe medezeggenschap in het onderwijs
2017 || Paperback || Frederik Smit || SWP
Sinds 2007 is de Wet medezeggenschap op scholen van kracht. Van meet af aan is een zorgpunt van medezeggenschapsraden dat schoolleiders en besturen zich niet aan de wet houden, met name wat betreft de informatieverstrekking. Directies en besturen op hun beurt vinden dat de toegevoegde waarde van de raad vaak nihil is, omdat ze geen inhoudelijk tegenspel krijgen van de raad.
De taak van de onderwijsinspectie is, zoals sinds 2014 vastgelegd in de Wet op het onderwijstoezicht (WOT), het functio...
morgen verzonden
Small,Medium,Large Differentiëren
De verbinding tussen zinvol en betekenisvol onderwijs
2017 || Paperback || Otto de Loor || SWP || met inkijkexemplaar
Differentiëren staat hoog op de agenda in scholen voor voortgezet onderwijs. 'Maatwerk', het passend maken van onderwijs, gepersonaliseerd leren, is de trend. Scholen staan voor de opdracht om hun onderwijs zo in te richten dat ze kunnen afstemmen op verschillen tussen leerlingen.
Otto de Loor geeft antwoord op de vraag waarom differentiëren eigenlijk noodzakelijk is en geeft vervolgens handvatten, voorbeelden en toepassingsmogelijkheden om differentiatie vorm te geven. Differentiëren kan ...
morgen verzonden
Stap voor stap (0-6 jaar)
Een stappenplan om ouders met jonge kinderen te begeleiden bij opvoedingsvragen
2017 || Paperback || Bertil Uittenbogaard e.a. || SWP
De Stap-voor-stapmethode is een handige en efficiënte werkwijze om ouders te ondersteunen bij de opvoeding van hun kinderen. Een beroepskracht (bijvoorbeeld een leraar, maatschappelijk werker of sociaal-pedagogisch hulpverlener) geeft deze ondersteuning door het stellen van vragen en het ordenen van informatie. Het gaat dan niet om intensieve hulpverlening bij ernstige problemen, maar om ondersteuning bij vaak voorkomende probleemsituaties in de dagelijkse praktijk van het omgaan met kinderen.
In het algemeen zullen bij lichte pedagogische problemen twee gesprekken van een uur voldoende zijn om ouders zoveel steun te bieden dat ze de opvoeding weer aankunnen. Zo kan een niet-gespecialiseerde beroepskracht - na zich in deze methode te hebben ingewerkt - in korte tijd preventieve steun bieden bij een breed spectrum aan opvoedingsprobleme...