Zoekfilters

Verschijningsjaar
2021 (2)

Phronese, Uitgeverij (3)

25,95
Vandaag besteld,
morgen verzonden
+
Bestel

Het prachtige risico van onderwijs / Druk 14

2020 || Paperback || Gert Biesta || Phronese, Uitgeverij

‘Een intellectuele kanonskogel’– Simon Verwer, leraar filosofie en Frans.

‘Biesta breekt een lans voor de professionaliteit van leraren.’– Machiel Karels, Wij-leren.nl

‘Dit boek laat een kwaliteit van denken en redeneren zien die zeldzaam is in deze tijd.’ – Learning Space

In dit visionaire boek houdt pedagoog Gert Biesta een pleidooi voor wat het prachtige risico van onderwijs kan worden genoemd. Via de zeven thema’s van scheppen, communicatie, lesgeven, leren, emancipati...

25,95
Vandaag besteld,
morgen verzonden
met 5% korting 24,65
+
Bestel

Pedagogiek als betrokken handelingswetenschap

Over de relatie tussen onderzoeken en handelen in het onderwijs

2021 || Paperback || Gert Biesta e.a. || Phronese, Uitgeverij

Naar onderwijs wordt veel onderzoek gedaan, maar de inzichten hieruit weten de praktijk moeilijk te bereiken. De pedagogiek is een wetenschap die hierbij kan helpen. Ze kan het beste gekarakteriseerd worden als een handelingswetenschap – een wetenschap van en voor het handelen –, en in het bijzonder een betrokken handelingswetenschap.

De pedagogiek is erop uit om ‘dienstbaar inzicht’ te ontwikkelen voor het handelen in de opvoedings- en onderwijspraktijk. De aandacht is daarbij allere...

25,95
Vandaag besteld,
morgen verzonden
met 5% korting 24,65
+
Bestel

De terugkeer van het lesgeven / Druk 4

2021 || Paperback || Gert Biesta || Phronese, Uitgeverij

In het hedendaagse onderwijs lijkt de rol van leraren geminimaliseerd te zijn. Ze moeten een ‘coach’ zijn of een ‘lerende onder lerenden’ en leerlingen moeten vooral ‘autonoom leerstof tot zich kunnen nemen’. Aan de hand van zijn invloedrijke drieslag kwalificatie, socialisatie en subjectificatie laat onderwijspedagoog Gert Biesta zien dat de rol van lesgeven, en daarmee die van de leraar, niet uitgespeeld is. Hij pleit hiermee niet voor een terugkeer van de traditionele leraar, i...