Zoekfilters
Coutinho (4)
Schakels in de school (e-book)
beginnend leidinggeven in het primair onderwijs
2013 || E-book via Bookshelf || Jan Wolsing e.a. || Coutinho
Veel leerkrachten krijgen naast het leraarschap een leidinggevende functie of taak in de school, bijvoorbeeld als adjunct-directeur, locatieleider, bouwcoördinator, teamleider of vakcoördinator. Maar leidinggeven op school is een vak apart: ook een goede leraar met veel ervaring moet nieuwe kennis opdoen en vaardigheden ontwikkelen voordat hij zijn leidinggevende taken goed kan uitvoeren.
'Schakels in de school' bespreekt de theorie en de vaardigheden die een leidinggevende in het basisonde...
Pedagogiek in de onderwijspraktijk (e-book)
Een geïntegreerde benadering
2013 || E-book via Bookshelf || Jeroen Onstenk || Coutinho
Onze maatschappij stelt hoge eisen aan leraren. Kinderen moeten hun talenten kunnen ontwikkelen en goede resultaten behalen, maar ook ondersteund worden in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. De leraar moet zorgen voor een veilig en optimaal leerklimaat voor alle kinderen in de klas Hoe vind je als leraar een manier van pedagogisch handelen die voldoet aan alle eisen, en waarin je ook jezelf nog kunt vinden?
'Pedagogiek in de onderwijspraktijk' biedt ondersteuning bij het ontwikkelen van ee...
morgen verzonden
Leidinggeven aan onderzoekende scholen
2013 || Paperback || Meta Kruger || Coutinho || ook als eBook
Opbrengstgericht werken legt binnen scholen een nadruk op meetbare leerprestaties. Maar de leerling van nu heeft ook sociale competenties en een onderzoekende houding nodig. Dat onderstreept de Onderwijsraad in een recent advies. De Kenniskring van het Lectoraat Leiderschap in het Onderwijs van PentaNova vindt dat onderzoeksmatig leiderschap in onderzoekende scholen kan leiden tot onderwijs dat beter is afgestemd op de eisen van de hedendaagse maatschappij. De Kenniskring doet hier al enkele ...
Evalueren om te leren (e-book)
toetsen en beoordelen op school
2013 || E-book via Bookshelf || Jos Castelijns e.a. || Coutinho
Leerlingen gaan naar school om zich te ontwikkelen en bepaalde leerdoelen te halen. Een kerntaak van het onderwijs is leerlingen hierbij te helpen. Leraren spelen hierin een belangrijke rol: zij stimuleren, begeleiden en sturen het leerproces waar nodig bij. Het (tussentijds) beoordelen van het leren is hierbij essentieel. Dit boek gaat ervan uit dat dit niet alleen de taak is van de leraar, maar ook van de leerlingen zelf. Door zelfreflectie, feedback van de leraar en evaluatie door medeleer...