Coutinho (3)
Denken over regio's / Druk 3 (e-book)
Geografische perspectieven
2013 || E-book via Bookshelf || Ben de Pater e.a. || Coutinho
Het succes van bedrijven zoals McDonalds en IKEA wordt vaak gezien als het definitieve bewijs van de groeiende mondiale eenvormigheid. Mensen maken zich zorgen over deze toenemende uniformiteit van de wereld. Gebieden verliezen hun eigenheid; steden en regio's gaan steeds meer op elkaar lijken. Maar wie goed om zich heen kijkt, ziet ook het omgekeerde. Mondiaal opererende multinationals verbinden hun productnamen bijvoorbeeld graag aan historische regios, ICT-bedrijven vestigen zich in region...
Ruimtelijke economische dynamiek / Druk 3 (e-book)
Kijk op bedrijfslocatie en regionale ontwikkeling
2013 || E-book via Bookshelf || Oedzge Atzema e.a. || Coutinho
'Wat gebeurt waar? En waarom daar?' zijn de centrale vragen die een geograaf stelt. De economisch geograaf kijkt bij die vragen vooral naar de locatie en regionale spreiding van bedrijven en consumenten. Van oudsher worden locatievoorkeuren en regionale ontwikkeling verklaard uit ruimtelijke verschillen in kosten en opbrengsten tussen landen, regio's en steden. Maar er zijn ook andere verklaringen te geven zoals de rol van de regionale cultuur, de effectiviteit van planologisch beleid en de e...
Dynamics in economic geography (e-book)
changing views on industrial location and regional development
2014 || E-book via Bookshelf || Oedzge Atzema e.a. || Coutinho
What is happening where? And why there? These are the geographer's main questions. The economic geographer mainly focuses in this connection on the location and regional distribution of producers and consumers. Locational preferences and regional development are traditionally explained on the basis of spatial cost and profit differences among countries, regions and cities. There are however also other explanations such as the role of the regional culture, the effectiveness of planological pol...