Albatros (8)
morgen verzonden
De auto ad rem
auto-advertenties uit de jaren 1930-1934
2017 || Paperback || Frank van der Heul || Albatros
Zo lang als de automobiel bestaat, hebben de makers klanten geworven door reclame. Tegenwoordig veelal via de televisie, maar in vroeger dagen door betrouwbaarheidsritten, rally’s en racewedstrijden, en vervolgens door middel van drukwerk. Aan de opzet van een advertentie kan de huidige lezer in de eerste plaats aflezen voor wie het aangeprezen motorvoertuig bedoeld was. Als zo’n advertentie goed is opgesteld, kan men er ook de nodige informatie in vinden over de tijd waarin ze verscheen....
morgen verzonden
Tweewielers van toen
motorfietsen en scooters in musea 1930-1965
2017 || Paperback || Frank van der Heul || Albatros
morgen verzonden
Auto-biografie
De crisisjaren dertig
2018 || Paperback || Frank van der Heul || Albatros
De jaren 1929-1939 staan te boek als de ‘crisistijd’. Een sombere periode van economische neergang, politieke en sociale onrust en massale werkloosheid . Dat de crisis in Nederland langer duurde dan in andere geïndustrialiseerde landen, was een gevolg van het regeringsbeleid om de gulden niet te devalueren. De autohandel ging door een diep dal en autorijden was een dure aangelegenheid door personele-, motorrijtuigen-, omzet- en parkeerbelasting . Niet lang na de crisis brak de Tweede Wer...
morgen verzonden
Tweewielers van toen
motorfietsen en scooters in musea 1885-1930
2016 || Paperback || Frank van der Heul || Albatros
Begin jaren negentig werden er in Nederland langs officiële weg veertien internationale motorrijwielmerken verkocht, waaronder zes uit Italië, twee uit de Duitse Bondsrepubliek, vier uit Japan en één uit de Verenigde Staten. Ooit had de nationale motorliefhebber een haast overstelpende keus uit meer dan vijftig merken. Dat was voor de Tweede Wereldoorlog, toen een Japanse motorfiets nog een onbekend fenomeen in Europa was. Dit eerste van een tweedelige serie behandelt de opkomst en in ve...
morgen verzonden
Al Capone in Zaandam
anekdotes rond een passie van de aurteur
2017 || Paperback || Frank van der Heul || Albatros
Achter me stond een Volkswagenbusje met vol licht aan. Iemand maakte zich los van een groepje mannen en naderde de zestiencilinder Cadillac Fleetwood sedan met rasse, bijna militaire schreden. Kort daarop werd de schim herkenbaar. De politieagent vroeg beleefd doch dringend om alle papieren. Die had ik niet op zak, behalve het linnen, niet op mijn naam staande kentekenbewijs. Een ter plekke bedachte smoes zou uitkomst brengen. De wagen had een kleine panne aan de remmen en een van mijn vriend...
morgen verzonden
Het Arsenaal van de DemocratieArsenaal van de Democratie - de Amsterdamse stoomvaart in de Tweede Wereldoorlog - maritieme geschiedenis
de Amsterdamse stoomvaart in de Tweede Wereldoorlog
2011 || Paperback || Frank van der Heul || Albatros
Er is door de jaren heen heel wat geschreven over de Tweede Wereldoorlog en de geschiedenis van de handelsvloot en havens tijdens die oorlog. Bijzonder aan deze uitgave is dat de geschiedenis van de Amsterdamse koopvaardijvloot hierin wel zeer minutieus omschreven wordt. Vanaf het eerste moment dat de Duitsers Nederland binnenvallen tot en met de bevrijding is werkelijk alles geanalyseerd vanuit de beschikbare literatuur. De auteur heeft zich veel moeite getroost om dit allemaal te onderzoeke...
morgen verzonden
De auto ad rem
periode 1890-1930
2016 || Paperback || Frank van der Heul || Albatros
Zo lang als de automobiel bestaat, hebben de makers klanten geworven door reclame. Tegenwoordig veelal via de televisie, maar in vroeger dagen door betrouwbaarheidsritten, rally’s en racewedstrijden, en vervolgens door middel van drukwerk. Aan de opzet van een advertentie kan de huidige lezer in de eerste plaats aflezen voor wie het aangeprezen motorvoertuig bedoeld was. Als zo’n advertentie goed is opgesteld, kan men er ook de nodige informatie in vinden over de tijd waarin ze verscheen....
morgen verzonden
Auto-biografie
episode 1886-1930
2016 || Paperback || Frank van der Heul || Albatros
"Op 1 augustus 1965 bestond het Nederlandse wagenpark uit 1.415.589 personen- en bedrijfswagens. Daar hadden de Haagse portretfotograaf en hofleverancier Bernard Eugène Adolphe Zimmermans en notaris Johannes Philippus Backx uit Wieringerwaard niet van kunnen dromen toen ze in 1896 een motorrijtuig aanschaften en de heren hiermee het automobilisme in Nederland ‘aanslingerden’. Wat er sindsdien was veranderd, kwam bijvoorbeeld tot uiting in een grootscheepse actie van de Amsterdamse gemeen...