Zoekfilters
Acco (7)
morgen verzonden
Verlichte gedichten - Creatief en taalbeschouwelijk omgaan met poëzie voor jongeren van 9 tot 14 jaar
creatief en taalbeschouwelijk omgaan met poëzie voor jongeren van 9 tot 14 jaar
2017 || Paperback || Joris Denoo || Acco || met inkijkexemplaar
Kwam er al eens een gedicht langs in je klas? Heerlijk! Gedichten kunnen de wereld veranderen. Poëzie kan helpen. Al is het maar om het onzegbare gezegd te krijgen. Meer dan in eender welk ander tekstgenre wordt er 'tussen de regels' geschreven en gelezen. Maar er loeren ook gevaren om de hoek: je kan gedichten stukpraten. Of misschien misbruik je ze wel eens als je ze bij wijze van geheugenoefening laat voordragen?
Dichter en taaldocent Joris Denoo kiest resoluut voor een andere aanpak. Een...
morgen verzonden
Handboek taalbeleid secundair onderwijs
2010 || Paperback || Nora Bogaert e.a. || Acco
Hoe werk je aan taalbeleid in het secundair onderwijs? Het is een vraag die veel leerkrachten en directies zich stellen. In dit boek wordt alle belangrijke informatie over taalbeleid op de secundaire school bij mekaar gebracht. Hoe kan je de taalontwikkeling van leerlingen in de verschillende studierichtingen stimuleren? Hoe omgaan met taal in alle vakken? Hoe taalcompetenties opvolgen en evalueren? Hoe schrijf je een taalbeleidsplan? En hoe werk je met een team dat taalbeleid uit?
In dit boe...
morgen verzonden
Taalmindset
Framework voor een leercultuur in de talenklas
2023 || Paperback || Karen De Jonghe e.a. || Acco
Taalmindset ondersteunt leerlingen en leerkrachten bij het toewerken naar een op groei gerichte mindset binnen de lessen Frans, Engels en Nederlands. In een doorsneeklas leven veel onderliggende overtuigingen bij leerlingen en leerkrachten over iemands potentieel of gepercipieerd gebrek eraan. Die overtuigingen sturen ons leren en functioneren sterk aan. De manier waarop je naar succes en falen kijkt, heeft een grote invloed op hoe je functioneert en zelfs op hoe je je leven leidt. Geloven in...
morgen verzonden
De basis: Nederlands voor de lagere school
Nederlands voor de lagere school
2014 || Paperback || Lien Vanopstal e.a. || Acco
De Basis Nederlands is een naslagwerk dat de basisgram- matica van de lagere school samenvat. Naast een breed kennisfundament, voorziet De Basis Nederlands didac- tische tips om de grammatica op een taalrijke manier aan te brengen. Precies door deze combinatie van kennis en didactiek is dit boek een gebruiksvriendelijk handboek voor al wie met taal en kinderen bezig is.
morgen verzonden
Klaar voor CLIL - Het CLIL-handboek voor Vlaanderen en Nederland
het CLIL-handboek voor Vlaanderen en Nederland
|| Paperback || Liesbeth Martens || Acco
'How many rivers flow into the North Sea?'
'Dessinez ce qui se passe avec votre ballon pendant l'expérience.'
Neen, we bevinden ons niet in een Engelse of Franse school, en ook niet in een les Engels of Frans. Dit zijn uitspraken die je dagelijks kan horen in een Nederlandstalige school in Vlaanderen of Nederland.
Wetenschappen in het Frans gedoceerd krijgen, het lijkt wel een flashback naar de negentiende eeuw. Maar dat is het zeker niet: CLIL (Content and Language Integrated Learning) i...
morgen verzonden
Ready, set, CLIL
Praktische handleiding voor het schrijven van CLIL-lesmateriaal
2023 || Paperback || Veronique Fricot || Acco
Ready, Set, CLIL is een praktische handleiding om CLIL-materiaal te ontwikkelen dat didactisch goed is onderbouwd, aangenaam voor de leerlingen en efficiënt voor de leraar. Voor nieuwe CLIL-leerkrachten biedt het een stapsgewijze ondersteuning aan om een cursus te ontwikkelen die een volledig schooljaar mee kan. En leerkrachten die al veel losse lessen hebben, krijgen tips om er een coherent geheel mee op te bouwen.
Waar begin je mee? Hoe vermijd je dat je als leraar ondergesneeuwd raakt? Ho...
morgen verzonden
Haal meer uit meertaligheid
omgaan met talige diversiteit in het basisonderwijs
2016 || Paperback || Lore Van Praag e.a. || Acco || met inkijkexemplaar
Leerkrachten in het Vlaamse basisonderwijs krijgen steeds meer te maken met een taaldivers leerlingenpubliek in hun klas. De groep leerlingen die thuis een andere taal spreekt dan het Nederlands neemt almaar toe. In de meeste scholen probeert men deze leerlingen het Nederlands als schooltaal aan te leren door hen onder te dompelen in een Nederlands taalbad. Ondanks het sterke geloof in de effectiviteit van deze aanpak vallen de gemiddelde opbrengsten tegen. Nochtans is het wel mogelijk om op ...