Zoekfilters
› Onderwijs en opvoeding (6)
› Exacte vakken en infor... (2)
› Onderwijskunde (2)
» Toon alle opties (2)
› Hogeschool Rotterdam (25)
› Hogeschool Utrecht (15)
› Fontys Hogescholen (12)
» Toon alle opties (8)
Resultaten (27)
maandag verzonden
Basisboek wiskunde / Druk 2
2009 || Paperback || Jan van de Craats e.a. || Pearson Benelux B.V. || met inkijkexemplaar
Basisboek wiskunde legt de basis voor de wiskunde die op universiteiten en hogescholen gebruikt wordt bij studierichtingen in techniek, informatica, bètavakken, economie, bedrijfskunde, medische vakken en aanverwante disciplines. Centraal staat het aanleren van die wiskundige vaardigheden die studenten in deze disciplines moeten beheersen: rekenvaardigheid, formulevaardigheid, werken met functies en grafieken en vaardigheid in differentiëren en integreren.
In deze nieuwe editie hebben de aut...
vandaag verzonden
Wijze Lessen
12 bouwstenen voor effectieve didactiek
2019 || Paperback || Tim Surma e.a. || Ten Brink Uitgevers || met inkijkexemplaar
Welke bouwstenen voor effectieve lessen kunnen docenten in het VO gebruiken en hoe pas je ze toe in de dagelijkse lespraktijk?
Dagelijks geven duizenden leraren het beste voor zichzelf in de klas. Hoewel het takenpakket van de leraar heel divers is, blijft het geven van een goede les de kern van het vak. Zes auteurs uit Nederland en Belgie met ruime ervaring in onderwijspraktijk en onderwijsonderzoek presenteren in dit boek de meest recente wetenschappelijke inzichten op het vak van leren en ...
vandaag verzonden
Handboek taalgericht vakonderwijs / Druk 4
2020 || Paperback || Maaike Hajer e.a. || Coutinho || ook als eBook
De taalvaardigheid van de leerlingen speelt een cruciale rol in het onderwijs. Leraren die aandacht hebben voor de rol van taal in hun vak, kunnen hun leerlingen met praktische middelen toegang geven tot dat vak én voorbereiden op de hoge taaleisen die de maatschappij aan hen stelt. Ook in hun toekomst is het immers essentieel dat leerlingen op niveau kunnen redeneren en formuleren, in hun vak en daarbuiten.
Een taalgerichte vakdidactiek helpt leraren om hun onderwijs op hoog niveau te blijv...
maandag verzonden
Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding / Druk 6
Een praktijkgericht boek
2021 || Paperback || Jacob de Wilde e.a. || Coutinho || ook als eBook
In de adolescentie stellen jongeren vragen als ‘Wie ben ik?’, ‘Wat kan ik?’ en ‘Wat wil ik?’ Door de vele invloeden waar jongeren vandaag de dag mee te maken krijgen, zijn het vinden van de antwoorden op deze vragen en daarmee het actief vormgeven van een eigen identiteit van groot belang. Om adolescenten hierin te kunnen begeleiden, is het nodig dat professionals die met hen werken goed inzicht hebben in dit proces.
Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding beschrijft de ont...
maandag verzonden
Korte lontjes !
99 tips voor het omgaan met jongeren in de klas
2016 || Paperback || Hans Kaldenbach || Prometheus || met inkijkexemplaar
Een kort lontje kan geen kritiek verdragen. Waarom zegt u dat? U moet u altijd mij hebben. Ze reageren vaak explosief als u ze aanraakt: Raak me niet aan, wat raak jij me aan!! Ze ontkennen dat ze iets gedaan hebben, ook als u het duidelijk hebt gezien. Na een brutale opmerking: Ik vind dat toch? Als ik het vind, mag ik het toch zeggen?
Hoe kunt u korte lontjes corrigeren zonder dat u in oeverloze 'discussies' terechtkomt? Wat doet u na een woedend raak me niet aan? Hoe kunt u na een diefstal...
maandag verzonden
Wortels van de Wiskunde / Druk 5
Een historisch overzicht voor leraren en anderen
2022 || Hardcover || William P. Berlinghoff e.a. || Epsilon Uitgaven
Waar komt de wiskunde vandaan? Wie bedacht al die rekensymbolen, en waarom? Wat is het verhaal achter π? … negatieve getallen? … het metrieke stelsel? … kwadratische vergelijkingen? … sinus en cosinus? … logaritmen? Deze vragen en vele andere worden beantwoord in 30 los te lezen schetsen, op een informele en prettige manier, toegankelijk voor leraren, studenten en anderen die nieuwsgierig zijn naar de geschiedenis van wiskundige ideeën. De schetsen worden voorafgegaan door een rui...
maandag verzonden
Effectief leren / Druk 5
De docent als regisseur
2020 || Paperback || Sebo Ebbens e.a. || Noordhoff || met inkijkexemplaar || ook als eBook
Effectief leren, de docent als regisseur reikt toekomstige leerkrachten instrumenten aan die ervoor zorgen dat lesgeven onder regie van de docent resulteert in effectief leren. Het boek bespreekt uitgebreid de instructiestrategieën ‘directe instructie’ en ‘samenwerkend leren’. Ook de kracht van ‘activerende didactiek’ komt uitvoerig aan de orde. Verder is er veel aandacht voor de ontwikkeling van een goed leerklimaat en het stellen van vragen. Het boek zit boordevol praktijkvoorb...
maandag verzonden
Doeltreffende didactiek
Directe instructie en differentiatie voor de lerende leraar
2018 || Paperback || Walter Geerts e.a. || Coutinho || ook als eBook
Ervaren leraren weten intuïtief welke didactische handigheid ze moeten kiezen voor een bepaalde situatie of leerling. Maar hoe pak je het als beginnend leraar aan? Hoe oefen je in de praktijk en reflecteer je tegelijkertijd op de theorie? Doeltreffende didactiek geeft praktische handvatten op het snijpunt van vakinhoud en didactiek. Het boek ondersteunt bij het vormgeven van lessen, geeft nieuwe inzichten en draagt bij aan het ontwikkelen van een eigen identiteit als leraar.
Dit praktische ...
vandaag verzonden
Leefwerelden van jongeren / Druk 3
Thuis, school, media en digitale cultuur
2019 || Paperback || Joke Hermes e.a. || Coutinho || ook als eBook
In welke werelden bewegen jongeren zich? Waar hechten zij waarde aan? Wat betekenen sociale media voor hen en hoe maken zij er gebruik van? Leefwerelden van jongeren gaat over het dagelijkse leven van jongeren: thuis, op school, met hun vrienden en als grootgebruikers van media en digitale cultuur. Het boek is geschreven vanuit het perspectief van jongeren, zichtbaar gemaakt via voorbeelden en illustraties uit (inter)nationaal wetenschappelijk onderzoek, berichtgeving in de (sociale) media e...
Het leren van wiskunde
Leren effectief lesgeven
2011 || Paperback || Toon Faes e.a. || Ten Brink Uitgevers
Dit werkboek kan gebruikt worden als studentenmateriaal bij een introductiecursus over de didactiek van de wiskunde. Bedoeling van de cursus is om de studenten een aantal aandachtspunten mee te geven bij het bekijken van wiskundeboeken, bij het observeren van lessen en bij het analyseren van leerstof voordat ze lesvoorbereidingen voor volledige lessen moeten maken. Lesvoorbereiden zonder deze voorkennis blijft een vormkwestie zonder didactische inhoud.
Geprobeerd is aan het begin van elk hoof...