Zoekfilters
Geen verdere filters gevondenResultaten (17)
maandag verzonden
Niet iedereen is hetzelfde
Een andere kijk op fysiotherapie en kinesitherapie aan patiënten met AD(H)D en ASS
2021 || Paperback || Wietske de Jong e.a. || Maklu, Uitgever
Iedereen kan een ledemaat, een spier of een weefsel overbelasten of beschadigen,
ook personen met AD(H)D en ASS. Voor het herstel ervan kun je
een beroep doen op een fysiotherapeut (in Nederland) of een kinesitherapeut
(in België). Maar niet altijd is een fysio- of kinesitherapeut voldoende
ingespeeld op patiënten met AD(H)D en ASS. Deze patiënten vinden het
behandelingstraject dan psychisch te zwaar en breken trajecten dan voortijdig
af, zodat de lichamelijke klachten onnodig lang blijven...
maandag verzonden
Handboek dyscalculie en rekenproblemen
Een dynamisch ontwikkelingsperspectief
2021 || Paperback || A.J.J.M. Ruijssenaars e.a. || Lemniscaat
Een volledig herschreven handboek voor professionals die werken met kinderen die moeite hebben met rekenen.
Dyscalculie is een stoornis die niet in een enkelvoudig theoretisch kader is te vatten. Het is een dynamisch ontwikkelingsprobleem dat vanuit verschillende en elkaar aanvullende theorieën is te benaderen. Dit vraagt van de professional in de praktijk om gedegen achtergrondkennis, niet in de vorm van dogma’s, maar van betrouwbare gegevens
uit empirisch onderzoek die in de eigen beslis...
maandag verzonden
Handelingsgericht werken in het voortgezet onderwijs
Incl. toegang e-lexicon HGW
2021 || Paperback || Noelle Pameijer e.a. || Acco || met inkijkexemplaar
Handelingsgericht werken (HGW) beoogt de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en staat volop in de belangstelling. Het maakt passend onderwijs en doeltreffende leerlingbegeleiding concreet. HGW is doel- en opbrengstgericht en onderwijsbehoeften van leerlingen staan centraal: Wat hebben zij nodig om de onderwijsdoelen te behalen? Leraren bieden passend onderwijs en leveren daarmee een cruciale bijdrage aan de toekomst van leerlingen. Maar wat hebben zij hiervoor nodig: Wat zijn hun onders...
Leefklimaat in de klinische forensische zorg / Druk 1
2021 || Paperback || Peer van der Helm e.a. || SWP || met inkijkexemplaar
In Nederland worden cliënten en patiënten in de gesloten psychiatrische zorg en TBS, die vaak een bedreiging voor zichzelf en anderen vormen, of ernstige delicten hebben gepleegd, behandeld op leefgroepen, begeleid door hbo-opgeleide sociotherapeuten (groepswerkers). Zij hebben de moeilijke taak om dagelijks een balans te vinden tussen flexibiliteit in therapeutisch handelen, nodig voor herstel en controle, nodig om chaos en agressie op de groep te voorkomen.
Met hun vakkennis en ervaring z...
Niet beschikbaar
Ze vinden me druk / Druk 7 (Heruitgave)
Over drukke kinderen en ADHD
2021 || Paperback || Martine Delfos || Niño
'Bram speelt met zijn trein, tuuuuuut, fuuuuuut! Há, daar staat een auto, toetoet! Bram staat op om de auto te pakken en struikelt over zijn treinbaan. Krak, oeps, stik, zijn treinbaan. Hij vindt het niet zo erg, maar hij weet dat papa het heel erg vindt. Hij heeft de trein afgelopen woensdag voor zijn verjaardag gekregen en nu is hij al stuk. Bram heeft dat wel vaker, dat er iets stukgaat omdat hij snel naar iets toeloopt. Bram heeft ADHD, hij is druk, maar hij is niet de enige. Maartje en ...
Ervaringskracht / druk 1
2021 || Paperback || Theo Ruikes || Uitgeverij Stili Novi
maandag verzonden
Woelig gevoelig
Werken met reflex-therapie bij onbegrepen gedrag
2022 || Paperback || Carla van Wensen || Niño
Kinderen en jongeren die buiten de lijntjes kleuren – het zijn de dromers, de ‘snelle Jelles’, de clowntjes, de uitvinders, de helpers of de dwarslopers. Velen van hen belanden in het hulpverleningscircuit omdat hun gedrag niet wordt begrepen of als lastig wordt gezien. Soms krijgen zij een diagnose als ADD, ADHD of autisme. Vaker worden ze gelabeld aan de hand van hun gedrag, zoals brutaal, depressief of angstig. Maar is dat terecht?
Aan de hand van praktijkvoorbeelden krijgt de lezer ...
maandag verzonden
Emotionele ontwikkeling: over basisbehoefte en draagkracht, kwetsbaarheid en plezier (Heruitgave)
Een denk- en handelingskader voor de praktijk
2021 || Paperback || Jolanda Vonk || Acco || met inkijkexemplaar
Hoe ga je bewust en empathisch om met de emoties en het gedrag van iemand met een ontwikkelingsstoornis of emotionele kwetsbaarheid? Als professional in de zorg is het verklaren van de innerlijke en interactionele problemen onmisbaar voor de planning van een adequate ondersteuning en behandeling. Maar ook als ouder is kennis van de belevingswereld van het kind essentieel om zorg en ondersteuning te kunnen bieden. Door naar zowel het verstandelijke, sociale als emotionele niveau van functioner...
maandag verzonden
Interventie bij onderwijsleerproblemen
2021 || Paperback || Peter de Jong e.a. || Maklu, Uitgever
Over het boek:
Sommige leerlingen profiteren onvoldoende van het onderwijsaanbod van de school. Zij ondervinden onderwijsleerproblemen ofwel belemmeringen in hun ontwikkeling in de context van onderwijs. Het kan hierbij gaan om problemen met de verwerving van basisvaardigheden (zoals lezen, spellen of rekenen), maar ook om tekorten in meer basale taal- en geheugenfuncties of verstoringen van de motivationele, emotionele en sociale processen, die onlosmakelijk met leren verbonden zijn. Leerlin...
maandag verzonden
Autisme en probleemgedrag
Naar een betere afstemming tussen kinderen met autisme en hun niet-autistische omgeving
2021 || Paperback || Wilfried Peeters || Maklu, Uitgever
Wat heeft probleemgedrag met autisme te maken? Eigenlijk niets: autisme maakt kinderen niet agressief of gevaarlijk. Veel vaker zijn kinderen met autisme zelfs slachtoffer van agressie dan dader.
Geen kind met autisme kiest ervoor om probleemgedrag te stellen. Probleemgedrag is slechts de zichtbare buitenkant van de emotionele ontregeling die kinderen met autisme overvalt wanneer zintuiglijke prikkels, verwarrende informatie of beangstigende ervaringen hun verwerkingsmogelijkheden overstijgen...