Resultaten (16)
maandag verzonden
IC in 3D (Heruitgave)
interne communicatie in een breed organisatieperspectief
2014 || Paperback || Ilse van Ravenstein e.a. || Adfo Groep
Als alles communicatie is, waar begin je dan? Iedereen in de organisatie is immers een actieve speler in de interne communicatie. Of als interne communicatie wordt gezien als het informeren via één of meer media, hoe draag je dan bij aan het realiseren van de organisatiedoelen? En waarom zoeken we toch steeds naar best practices en kopiëren we van elkaar wat elders goed heeft gewerkt? Wat werkt in de ene context, werkt immers beslist niet in de andere.
In IC in 3D bekijken we interne commu...
maandag verzonden
Ongehoord!
waarom goed luisteren uw organisatie beter maakt
2014 || Paperback || Rik Siere || Adfo Groep
Goed luisteren maakt uw organisatie beter!
Ongehoord! is een praktisch boek vol inzichten over het belang van goed luisteren in een organisatie. Professioneel leren luisteren verbetert relaties met collega's binnen de organisatie én met klanten en stakeholders daarbuiten. Met behulp van vier simpele luistertesten krijgt u inzicht in uw persoonlijke luisterstijl. Door beter te luisteren, blijft niemand meer ongehoord!
'In iedere organisatie gaat het erom zo veel mogelijk goede ideeën over ...
maandag verzonden
Wetenschapscommunicatie, een kennisbasis
2014 || Paperback || Frans van Dam e.a. || Boom || met inkijkexemplaar
Wetenschaps- en technologiecommunicatie kom je op tal van plaatsen tegen: in de media, in musea en theaters en op school. Ooit begonnen als voorlichting over wetenschap, inmiddels houden communicatieprofessionals zich bezig met de dialoog over controversiële technologie, gedragsbeïnvloeding en sturen ze de ontwikkeling van wetenschap zelf bij.
Wetenschapscommunicatie, een kennisbasis is bedoeld voor iedereen die wetenschapscommunicatie studeert aan een universiteit of hbo en voor profession...
maandag verzonden
Onze strategie komt niet aan!?
de communicatieve strategiecyclus: vijf fasen naar effectieve interne communicatie rondom organisatiestrategie
2014 || Paperback || Ilse van Ravenstein || Adfo Groep
We kregen 'm steeds vaker. De vraag om de neuzen te richten, om mensen mee te krijgen in de organisatiestrategie.
We gingen vervolgens enthousiast samen met onze opdrachtgever aan de slag en zorgden voor een mooie introductie. Maar niet altijd met duurzaam effect. Medewerkers kennen soms de richting wel, maar die vertalen naar hun dagelijkse werk, is een heel ander verhaal.
Langzamerhand ontdekten we dat er een terugkerende strategiecyclus is in de organisatie. En dat communicatie een geïnte...
maandag verzonden
Wat levert IC nu eigenlijk op?
keuzes onderbouwen, rendement aantonen en accountable zijn in interne communicatie
2014 || Paperback || Ilse van Ravenstein || Adfo Groep
Wie het vakgenoten op de man af vraagt krijgt steevast hetzelfde antwoord. De meesten denken dat de bijdrage van interne communicatie aan de organisatiedoelen wel is te bewijzen, ze vinden het alleen heel erg moeilijk. Daar komt het slechte nieuws bij dat de directe relatie tussen communicatie en de prestatie van een organisatie wetenschappelijk niet is aangetoond.
Dit boekje laat je zien dat je niet bij de pakken hoeft neer te zitten. Het neemt je mee in het voor ons vakgebied belangrijke it...
maandag verzonden
Weer een verandering!?
de communicatieve verandering: denkmodel en stappenplan voor interne communicatie bij veranderen
2014 || Paperback || Ilse van Ravenstein || Adfo Groep
We kregen 'm steeds vaker. De vraag om de neuzen te richten, om mensen mee te krijgen in verandering. En hoewel we er regelmatig enthousiast aan begonnen was het effect vaak matig. Medewerkers weten vaak wel dat een verandering speelt. Maar wat het voor hen betekent en zich de verandering eigen maken, is een heel ander verhaal.
Langzamerhand ontdekten we wat wel en niet werkte. We ontdekten dat aparte communicatieplannen in ieder geval niet werken. Vanwege het grote risico dat het communicere...
maandag verzonden
Stop met communiceren!
waarom communicatie meestal mislukt en hoe je daar verandering in brengt
2014 || Paperback || Harrie van Rooij || Adfo Groep
Hoe komt het dat argumenten meestal niets helpen om iemand van
gedachten te laten veranderen? Hoe valt te verklaren dat de volgende
zin de omzet van een telecommercial verveelvoudigde: "Als de lijnen
bezet zijn, probeer het dan over tien minuten nog eens."? En waarom
was het onhandig toen de burgemeester van Haren tegen jongeren
vertelde dat er 'geen feest' was?
Communicatie verloopt vaak grillig en onvoorspelbaar. De laatste jaren
zijn heel wat nieuwe inzichten uit de neurowetenschappen en p...
maandag verzonden
Hulp bij lastige gesprekken / druk 1
verbindende en duidelijke communicatie in vijf stappen
2014 || Paperback || Anja Leinders || Vrije Uitgevers, De
Communiceren is de belangrijkste vaardigheid die je als mens te leren hebt. Als er ergens iets misgaat tussen mensen, is het altijd de communicatie die niet goed zit. Je bent je er vaak niet bewust van hoe je dit kunt beïnvloeden. Je dénkt dat de ander iets verkeerd zegt, zonder te kijken naar je eigen gewoonten en patronen in het gesprek.
Dit boek is geschreven voor iedereen die gemakkelijker gesprekken wil kunnen voeren. Het onthult een eenvoudig maar effectief systeem waarmee je verbindi...
maandag verzonden
Media en publiek / Druk 7
theorieën over media-impact
2014 || Paperback || Connie de Boer e.a. || Boom || met inkijkexemplaar || ook als eBook
Ondervinden kinderen last van veel televisiekijken? Heeft een mediaboodschap invloed op het gedrag of de meningsvorming van mensen? Waarom en waarvoor gebruiken we de media? Niet alleen sociale wetenschappers, maar ook politici, opvoeders en anderen hebben zich de afgelopen decennia steeds meer beziggehouden met deze vragen.
In Media en publiek worden de belangrijkste theorieën besproken die binnen communicatiewetenschap gangbaar zijn en betrekking hebben op de werking van de media. Veel van...
maandag verzonden
Hoe kom ik in positie?
keuzes voor het inrichten van een interne communicatie functie met impactvolle adviseurs
2014 || Paperback || Ilse van Ravenstein e.a. || Adfo Groep
Heeft een organisatie eigenlijk wel een IC-functie nodig? En zo ja, waarom? Hoe ontwerp je die functie dan? Hoe richt je haar in en waar in de organisatie positioneer je haar?
Welke taken horen bij de IC-functie? Welke rollen kan de communicatieprofessional vervullen en om welke competenties vraagt dat?
Het zijn vragen die ons vaak worden gesteld. De antwoorden hangen allereerst af van de specifieke kenmerken en uitdagingen van jouw organisatie.
We reiken daarvoor enkele handvatten aan en geven ...