Zoekfilters
Geen verdere filters gevondenResultaten (4)
Uitsluitend insluiting
2023 || Paperback || Iliass El Hadioui || Gennep B.V., Uitgeverij Van
maandag verzonden
Grip op de mini-samenleving
Over de zoektocht van leerlingen en professionals naar gelijke kansen in een stedelijke schoolcultuur
2022 || Paperback || Iliass El Hadioui || Van Gennep B.V.
Voor publieke professionals vormt het zoeken naar houvast in een ‘vloeibare’ samenleving een grote uitdaging. Dat geldt niet in de laatste plaats voor docenten die de opdracht hebben leider te zijn in de mini-samenleving van de klas binnen een stedelijke schoolcultuur. Hoe slagen zij er in grip te krijgen in deze mini-samenleving en alle leerlingen deelgenoot te laten worden van de sociale en onderwijskundige inclusie in de klas? En wat hebben ze daarvoor nodig van hun collega’s en scho...
maandag verzonden
Switchen en klimmen / Druk 1
Over het switchgedrag van leerlingen en de klim op de schoolladder in een grootstedelijke omgeving
2019 || Paperback || Iliass El Hadioui || Gennep B.V., Uitgeverij Van
Met zijn boek HOE DE STRAAT DE SCHOOL BINNENDRINGT (zevende druk, 2017) liet socioloog en pedagoog Iliass El Hadioui zien hoe straatcultuur kan botsen met die van de school. In dit boek reikt hij de leraren een programma aan voor een gezonde dynamiek in het klaslokaal.
Spelgevoel, gezag, verbinding en self-efficacy in de superdiverse, grootstedelijke klas is cruciaal om te stijgen op de schoolladder. Leraren zijn vakdidactisch goed onderlegd, met deze uitgave kunnen zij het sociaal-psycholgi...
maandag verzonden
Hoe de straat de school binnendringt / Druk 5
Denken vanuit de pedagogische driehoek van de thuiscultuur, de schoolcultuur en de straatcultuur
2015 || Paperback || Iliass El Hadioui || Gennep B.V., Uitgeverij Van
Stedelijke jongeren groeien op in verschillende leefwerelden. Op straat, in de stedelijke volkswijken, krijgen zij macho-masculiene codes mee: de bescherming van de eigen 'eer', 'respect', het voorkomen van gezichtsverlies en de perceptie van de vrouw als lustobject. Deze codes van de straat conflicteren met de leefwereld van de school, waar feminien-softe codes als zelf- reflectie, zelfexpressie, zelfevaluatie en zelfontplooiing steeds belangrijker zijn geworden.
Hierdoor onstaat een pijnlij...