Zoekfilters
Resultaten (4)
maandag verzonden
Alternatieve feiten
2018 || Hardcover || Eric Rassin || Scriptum
De afgelopen jaren is er nogal wat te doen geweest over nepnieuws in de media. Politici en managers van grote bedrijven wordt verweten dat ze doelbewust onjuiste informatie verspreiden voor eigen gewin. Maar ook individuele burgers kunnen via sociale media een groot publiek bereiken en zich te buiten gaan aan grappen, roddels en leugens die de status van nepnieuws hebben.
Dit boek gaat in op twee grote oorzaken van nepnieuws: nieuwsverspreiders kunnen liegen of ze kunnen zich vergissen. Deze ...
maandag verzonden
Daarom dus...
de psychologie van oorzaak en gevolg in 20 raadsels
2016 || Hardcover || Eric Rassin || Scriptum
We willen weten hoe het zit. En besteden veel tijd aan het zoeken naar oorzaak-en-gevolgrelaties in ons dagelijks leven. Die maken het leven voorspelbaarder en gemakkelijker. Helaas is het achterhalen van oorzaak en gevolg soms moeilijk. We maken daarom geregeld fouten bij het detecteren van oorzakelijke, causale verbanden. Soms missen we een bestaand causaal verband, en soms denken we zo'n verband juist te zien, terwijl het er welbeschouwd niet is.
In dit boek wordt aan de hand van twintig...
Bayesiaanse zaken
Bewijs, rechtspsychologie en likelihood ratio's
2021 || Hardcover || Eric Rassin || Brave New Books || met inkijkexemplaar
De rechter moet vaststellen of de verdachte de dader van het tenlastegelegde strafbare feit is. Dat is van oudsher een kwalitatieve inspanning. Ondertussen presenteren forensisch-technisch deskundigen hun bevindingen in een kwantitatief format, met name in de vorm van een likelihood ratio. Deze statistische eenheid geeft de verhouding weer tussen de waarschijnlijkheid van het bewijsmiddel als de verdachte inderdaad de dader is, en de waarschijnlijkheid van datzelfde bewijsmiddel als de verdac...
maandag verzonden
Het Spinoza-effect
goedgelovigheid en de zoektocht naar de waarheid
2013 || Hardcover || Eric Rassin || Scriptum Psychologie
U bent niet op uw achterhoofd gevallen en u neemt niet klakkeloos aan wat anderen u vertellen. Toch overkomt het u soms dat u met open ogen ergens intrapt. Iemand houdt u bijvoorbeeld verschrikkelijk voor de gek. Of u wordt opgelicht door een zakenpartner. U koopt een product, maar achteraf blijkt dat toch niet zo goed te werken als de reclame u deed geloven. U bent voor de zoveelste keer bedrogen door iemand die voortdurend beterschap belooft, maar nooit verandert. Waarom overkomt u dat stee...