Resultaten (8)
maandag verzonden
Moved / druk 1
by a higher love
2013 || Paperback || Martijn Doolaard e.a. || Voetnoot, Uitgeverij
In MOVED van MARTIJN DOOLAARD gaat het niet om de foto - om het ene uitverkoren beeld dat de fotograaf naar goede gewoonte in elk van zijn reeksen zoekt, als een icoon waarin alles goed zit: tijd, snit, onvermogen. Niet dat ene beeld is nu van belang, maar de serie - een suite van gestalten en onverwachte wendingen, als een film die stilstaat. Wat er te zien is - wat zich aan de toeschouwer laat zien als aan een weerloze, geduldige buitenstaander die de zin van deze beelden zoekt? Niet veel. ...
maandag verzonden
Homage to all my inspirations
2019 || Paperback || Eric Min e.a. || Voetnoot, Uitgeverij
MIRO SVOLIK - HOMAGE TO ALL MY INSPIRATIONS met een boeiende inleiding van ERIC MIN in het Nederlands, Engels en Tsjechisch.
Sinds het prille begin van zijn kunstenaarsloopbaan voert MIRO SVOLIK [CZ, 1960] een permanente dialoog met het platte vlak. Hij reduceert de drie of vier dimensies van de zichtbare werkelijkheid tot er een leesbaar fragment ontstaat. Voor een fotograaf is dit een behoorlijk revolutionaire ingreep. In de experimentele fotografie neemt hij sinds eind jaren '80 een bijzon...
maandag verzonden
Konten die terugkijken / Bums looking back
2019 || Paperback || Adam Popo e.a. || Voetnoot, Uitgeverij
maandag verzonden
Le goût de l'éternel
2017 || Paperback || Jef Paepen e.a. || Voetnoot, Uitgeverij
LE GOÛT DE 'ÉTERNEL bevat twintig zwart-wit fotowerken van de Belgische fotograaf JEF PAEPEN. Hij heeft zich hiervoor geïnspireerd op gedichten van de Franse dichter CHARLES BAUDELAIRE uit diens bundel 'Les Fleurs du mal'. De betreffende gedichten van Baudelaire zijn eveneens opgenomen in dit boek [in het Frans].
'De bloemen van het kwaad komen nadrukkelijk in beeld,' schrijft auteur en filosoof ERIC MIN in zijn inleiding. Hij vervolgt: 'Paepen laat de parfums van het symbolisme nog één ...
maandag verzonden
Barends & Pijnappel Photo Collection
2019 || Paperback || Henrik Barends e.a. || Voetnoot, Uitgeverij
BARENDS & PIJNAPPEL PHOTO COLLECTION - 776 PAGINA'S - ENGELS/NEDERLANDS
Toen grafisch vormgever HENRIK BARENDS in 1975 zijn eerste foto aanschafte, White Door, een handgekleurde silverprint van Paul de Nooijer, kon hij niet vermoeden dat die aankoop de eerste zou zijn in een lange [en nog altijd niet voltooide] reeks die later zou uitgroeien tot de omvangrijke Barends en Pijnappel fotocollectie.
BARENDS & PIJNAPPEL PHOTO COLLECTION bevat een selectie van ca. 500 fotowerken, waarin verbeelding ...
maandag verzonden
Leuven
Een gids voor thuisblijvers en passanten
2023 || Paperback || Eric Min || Luster Uitgeverij
Vlak bij Brussel en de echte, grote wereld ervaar je in Leuven de rust van een provinciestad maar evengoed de koorts van het nieuwe – niets van wat actueel of uitdagend is, hoef je hier te missen. In haar veeltalige straten is het stof van het verleden gaan liggen, maar de verhalen worden doorgegeven. Rond een cafétafeltje op een terras bijvoorbeeld, waar je geniet van de passanten en hun zorgeloze choreografie.
Hoe vertel je een stad? Hoe vertrouw je de plek toe aan inwoners die haar bet...
maandag verzonden
Elastic Graphics
het werk van Barends en Pijnappel
2016 || Paperback || Henrik Barends e.a. || Voetnoot, Uitgeverij
ELASTIC GRAPHICS - OVER HET WERK VAN GRAFISCH VORMGEVER HENRIK BARENDS.
Deze omvangrijke tweedelige monografie [1.111 pagina's] over het oeuvre van grafisch vormgever HENRIK BARENDS [Amsterdam, 1945] bevat een chronologische selectie van zijn werk vanaf zijn eerste ontwerp uit 1961 tot zijn meest recente werk. ELASTIC GRAPHICS bevat gerealiseerde ontwerpen [waaronder boekomslagen, boeken, affiches, logo's, 3D-tentoonstellingsontwerpen], schetsen, foto's, kritieken, kwesties en commentaren van...
maandag verzonden
Photolumen
2019 || Paperback || Winfred Evers e.a. || Voetnoot, Uitgeverij
Het overzichtsboek UTOPIA OF LIGHT bevat een selectie van ca. 300 fotowerken uit het rijkgeschakeerde oeuvre dat WINFRED EVERS (1954, Haarlem) sinds 1975 heeft opgebouwd.
In de vroege jaren '80 schikte Evers objecten tot kleine stillevens en maakte hij installaties. Hij experimenteerde daarbij net zolang met vormen, texturen en schaduwen tot een sterke compositie ontstond, die hij met zijn technische camera registreerde en na de sessie vernietigde.
Nadat Evers - van meet af aan veeleer schepp...