Zoekfilters
Resultaten (3)
morgen verzonden
Speelse toewijding
Een pedagogisch-didactische aanpak voor betekenisvol schrijfstijl- en formuleeronderwijs
2023 || Paperback || Jeroen Steenbakkers || Phronese, Uitgeverij
Het gangbare formuleeronderwijs op de middelbare school is traditiegetrouw sterk gericht op taalnormen
en hoe daaraan te voldoen. In dit boek wordt er beschreven wat er gebeurt als docenten hun doelen verbreden en ‘bewuste taalvaardigheid’ tot inzet maken van de les. Hierbij wordt gebruik gemaakt van concrete lesopdrachten en leerlingteksten. Daarnaast worden de stilistische, didactische en pedagogische overwegingen
besproken die hieraan ten grondslag liggen.
Dit boek is geschreven voor ...
morgen verzonden
Opdat wij schrijven
Herinrichting van het schrijfonderwijs nu
2024 || Paperback || Renske Bouwer e.a. || Uitgeverij Pica
De schrijfcrisis in het Nederlandse onderwijs werd minder opgemerkt dan de leescrisis. Maar ook de resultaten van het Nederlandse schrijfonderwijs vallen al decennialang tegen. Schrijven krijgt in het basisonderwijs maar weinig aandacht, en in het voortgezet en hoger onderwijs wordt het hoofdzakelijk als technische taalvaardigheid onderwezen. Veel internationale ontwikkelingen in het schrijfonderwijs gingen in de 20e eeuw aan Nederland voorbij, en opleidingen voor professionele schrijvers kwa...
morgen verzonden
Spelling en didactiek
Voor het vo en mbo
2024 || Paperback || Esther Hanssen e.a. || Koninklijke Van Gorcum
Ze kunnen niet meer spellen! is een veelgehoorde uitspraak van docenten wanneer ze opdrachten of toetsen van leerlingen onder ogen krijgen. De docent Nederlands krijgt dan regelmatig het verwijt dat leerlingen spelling bij het vak Nederlands onvoldoende aangeleerd krijgen. Ook hoor je dat de spellingregels vaak veranderen en dat het Nederlands zo lastig is. Maar zijn die spellingregels inderdaad zo moeilijk? En hoe kun je effectief spellingonderwijs geven aan leerlingen in het voortgezet onde...