Zoekfilters
Studieboeken (42)
ZorgBasics Praktijkgericht onderzoek / Druk 3
2023 || Paperback || Joan Verhoef e.a. || Boom
ZorgBasics Praktijkgericht onderzoek beschrijft fasen en methoden van praktijkgericht onderzoek en gaat in op verschillende (kwalitatieve en kwantitatieve) methoden om gegevens te verzamelen en te verwerken.
In alle hoofdstukken worden voorbeelden beschreven uit de praktijk van ergotherapeuten, fysiotherapeuten, logopedisten of verpleegkundigen.
Het laatste hoofdstuk geeft aanwijzingen voor het schrijven van een verslag of artikel.
ZorgBasics Praktijkgericht onderzoek is bedoeld voor hbo-stud...
Mijn Binnenste Buiten / Druk 1
werken aan je professionele identiteit
2019 || Paperback || Manon Ruijters e.a. || Boom || met inkijkexemplaar
Het wordt steeds belangrijker om te weten waar je als professional voor staat, wat je basis is, waar je van bent, wat onvervreemdbaar van jou is en je kleur geeft. Dat helpt je in sturing geven aan je eigen ontwikkeling, in het vergroten van veerkracht en wijsheid, en het verstevigen van je eigen expertise.
Waar de auteurs in het boek 'Je Binnenste Buiten' een model hebben ontwikkeld rondom professionele identiteit en de theorie uiteenzetten, is dit een praktijkboek. In dit boek wisselen pra...
Een goed gesprek
Gespreksvaardigheden voor zorgverleners
2021 || Paperback || J.C. Wouda e.a. || Koninklijke Van Gorcum || met inkijkexemplaar
Een goed gesprek is het instrument bij uitstek om inzicht te krijgen in de gezondheidsproblemen van een patiënt en om een patiënt te informeren over en te helpen bij de aanpak van deze problemen. Goede gespreksvoering draagt bovendien bij aan een goede verstandhouding met patiënten. Zorgverleners moeten dus goed kunnen praten met hun patiënten.
Dit boek helpt (toekomstige) zorgverleners om zich te bekwamen in het praten met patiënten, met als uitgangspunt dat hun beroepsmatige gesprekken...
Onderzoek langs de meetlat / Druk 1
Onderzoekdesigns voor verpleegkundigen
2021 || Paperback || Anne M. Eskes e.a. || Bohn Stafleu van Loghum
Dit boek helpt bij het begrijpen van wetenschappelijke literatuur, en inspireert het zelf opzetten van praktijkonderzoek. Het maakt lezers bekend met veelvoorkomende en handzame onderzoekdesigns en -methoden in verpleegkundig onderzoek. Daarmee is het een must-have voor alle studenten, verpleegkundigen, verpleegkundig specialisten en verpleegkundig onderzoekers die zich bezighouden met evidence-based zorg.Voor docenten verpleegkunde is het een ideaal naslagwerk om te gebruiken in de lessen en...
Implementatie / Druk 8
Effectieve verbetering van de patiëntenzorg
2023 || Paperback || Michel Wensing e.a. || Bohn Stafleu van Loghum
Dit boek helpt zorgverleners, leidinggevenden, staffunctionarissen, beleidsmakers en onderzoekers om patiëntenzorg op een effectieve manier te verbeteren. Het geeft een praktische, stapsgewijze aanpak voor de implementatie van innovaties in de gezondheidszorg, die rekening houdt met de weerbarstigheid van de praktijk.In Implementatie ligt de nadruk op het verbeteren van het handelen van artsen, verpleegkundigen, paramedici, andere zorgverleners, en de teams waarin zij wer...
Praktijkonderzoek in zorg en welzijn / Druk 3
2019 || Paperback || Cyrilla van der Donk e.a. || Coutinho || ook als eBook
Veel professionals in zorg en welzijn voeren praktijkonderzoek uit en zoeken op systematische wijze naar antwoorden op vragen die hun eigen praktijk oproept. Praktijkonderzoek is een professionele leerstrategie die beschouwd kan worden als een vorm van kwaliteitszorg die in de beroepspraktijk verankerd is. Het leidt tot kennis over en inzicht in de dagelijkse beroepspraktijk en de realisatie van verbeteringen. Praktijkonderzoek in zorg en welzijn biedt een leidraad bij het voorbereiden en uit...
Patiëntgericht communiceren in de ggz / Druk 3 (Geheel herzien)
2023 || Paperback || Remke van Staveren || Boom
Goede zorg begint bij goede communicatie
Goede, herstelondersteundende zorg begint bij goed communiceren. Je richt je daarbij op de cliënt of patiënt: wat is er met hem gebeurd? Wat heeft hij nodig? Je wilt contact maken, subtiel invoegen, écht luisteren naar de cliënt en zijn naasten, om vervolgens samen te werken aan diens herstel. Daarvoor moet je als hulpverlener echt zijn, empathie tonen en flexibel durven zijn. Soms ben je de redder in nood, andere keren een ondersteunende coach, ma...
Dit is onderzoek! / Druk 3
2019 || Hardcover || Ben Baarda || Noordhoff || met inkijkexemplaar || ook als eBook
- Toegankelijke en enthousiasmerende gids voor praktijkgericht kwalitatief en kwantitatief onderzoek;
- behandelt de essentie van onderzoek in vier praktische stappen;
- met handige checklists voor het zelf opzetten en uitvoeren van onderzoek.
Dit is onderzoek! leert hbo-studenten in vier stappen onderzoek doen. Het boek behandelt kort en krachtig de theorie en de praktijk van onderzoek en bevat een schat aan onderzoeksvoorbeelden, direct toepasbaar bij projecten, stage- en afstudeeropdrachte...
Kwaliteit verbeteren in de zorg met MyLab / Druk 3
2022 || Paperback || Jonas Rubrech e.a. || Pearson Benelux B.V. || met inkijkexemplaar || ook als eBook
Kwaliteit verbeteren in de zorg is een praktisch handboek voor (toekomstige) zorgverleners. Het helpt de student de kennis en vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn om concrete verbeteringen in de zorgpraktijk door te voeren.
Na een inleiding en een theoretisch kader in het eerste deel, wordt in deel twee stapsgewijs beschreven hoe je van een knelpunt tot een geïmplementeerde verbetering komt. Dit gebeurt aan de hand van vijftien concrete activiteiten. Deel drie vormt een naslagwerk va...
ProActive Nursing: zakboekje / Druk 3
2022 || Paperback || Marc Bakker || Boom
Een goede verpleegkundige reageert adequaat, efficiënt en empathisch op (mogelijke) problemen van patiënten. De reeks ProActive Nursing biedt handvatten voor het klinisch redeneren: de vaardigheid om eigen observaties en interpretaties te koppelen aan medische kennis.
Klinisch redeneren helpt situaties te overzien, analyseren, onderzoeken, aanpakken en bewaken. Zo kan de zorg en de veiligheid verbeterd worden door problemen te voorzien en te voorkomen, door eerder de juiste acties te starte...