Zoekfilters
Studieboeken (7)
Rekenen met verhoudingen op de basisschool / Druk 2
2022 || Paperback || Frans van Galen e.a. || Noordhoff || met inkijkexemplaar || ook als eBook
- Reikt de didactische vaardigheden aan voor prikkelend reken-wiskundeonderwijs;
- stimuleert onderzoekend leren;
- met veel praktische opdrachten om te oefenen met didactische vaardigheden.
In het reken-wiskundeonderwijs is het belangrijk dat kinderen inzicht ontwikkelen. Ze moeten niet alleen rekenprocedures kunnen uitvoeren, maar ook de wiskunde die er achter zit gaan begrijpen. Om kinderen hierbij optimaal te ondersteunen hebben leerkrachten niet alleen goede kennis van de leerstof nodig,...
Meer dan onderwijs / Druk 9
Theorie en praktijk van het onderwijs in de basisschool
2022 || Paperback || Eddy Alkema e.a. || Koninklijke Van Gorcum || met inkijkexemplaar
Leraar zijn bestaat niet alleen uit het geven van lessen, hoe belangrijk ook, er is veel meer! Als leraar ben je iemand voor de leerlingen: iemand om naar op te kijken, iemand die inspireert, iemand die grenzen leert verkennen, iemand die nieuwe werelden opent, iemand die… Wie heeft niet een leraar gehad, aan wie hij of zij later nog wel eens terugdenkt? Een leraar doet ertoe! Een leraar is ook een opvoeder en daarom heet dit boek Meer dan Onderwijs.
"Meer dan onderwijs" biedt een gedegen v...
Engels in het basisonderwijs / Druk 3
(Meer dan de) kennisbasis vakdidactiek
2022 || Paperback || Marianne Bodde-Alderlieste e.a. || Noordhoff || met inkijkexemplaar || ook als eBook
- Compleet overzicht van Engels in het basisonderwijs, incl. aandacht voor vvto en primary CLIL;
- direct toepasbare werkvormen.
Engels in het basisonderwijs biedt (toekomstige) leraren in het basisonderwijs een overzicht van de vaardigheden en kennis om het vak Engels op een goede en verantwoorde manier te geven. In tien hoofdstukken komen verschillende aspecten van het vak Engels in het basisonderwijs aan de orde. Aan de hand van actuele theorie over het leren van (vreemde) talen worden div...
De Groepscode
Zó werk je met groepen in het onderwijs
2022 || Paperback || René van Engelen || Uitgeverij Pica
Wie gaat werken in onderwijs of opvang wordt er vanaf dag één mee geconfronteerd: de groep. Wat is nu eigenlijk een groep? Welke invloed heeft een groep in onderwijs en opvang?
In De groepscode geeft René van Engelen professionals inzicht in de vele aspecten van groepsvorming, en krijgt de lezer handvatten waarmee deze processen succesvol te beïnvloeden zijn.
Welke zaken zijn van invloed op de groep, zowel in positieve als in negatieve zin? En, het omgekeerde: wat is de invloed van de gro...
Pedagogisch didactisch begeleiden / Druk 4
2022 || Paperback || Marijke van Eijkeren || ThiemeMeulenhoff bv
Wanneer pabostudenten met de stages beginnen, komt er veel op hen af. Het is goed dat zij dan al over de nodige praktijkkennis beschikken. Deze elementaire kennis staat in het boek Pedagogisch-didactisch begeleiden. Het boek is onmisbaar bij het voorbereiden van lessen en het maken van opdrachten.
Pedagogisch-didactisch begeleiden behandelt de bekwaamheden vakdidactisch en pedagogisch bekwaam van een leerkracht in de onderwijssituatie met leerlingen: hoe schep je een gunstig leerklimaat in de...
Spelend leren en ontdekken / Druk 2
Handboek drama voor het basisonderwijs
2022 || Paperback || Etje Heijdanus-de Boer e.a. || Coutinho || ook als eBook
Drama sluit aan bij de natuurlijke drang van kinderen tot spelen en leren. Het stimuleert de creativiteit, fantasie, verbeelding en bewegingsdrang die leerlingen van nature hebben. Het handboek Spelend leren en ontdekken helpt (toekomstige) leerkrachten om drama op een praktische manier toe te passen in het basisonderwijs.
Net als de vorige druk, is deze herziene uitgave gebaseerd op de kerndoelen kunstzinnige oriëntatie. De herziene druk sluit bovendien aan bij de actuele algemene bekwaamhe...
Rekenen met hele getallen op de basisschool / Druk 3
Hele getallen
2022 || Paperback || Annette Markusse e.a. || Noordhoff || met inkijkexemplaar || ook als eBook
- Inzicht in de rekenontwikkeling van kinderen;
- volop voorzien van voorbeelden die de theorie linken aan de onderwijspraktijk;
- veel aandacht voor de brede context waarbinnen rekenen plaatsvindt.
Voor het geven van goed reken-wiskundeonderwijs is een gedegen kennis van leerlijnen nodig. Rekenen met hele getallen op de basisschool beschrijft de ontwikkeling van kinderen, van kleutertijd tot en met groep 8, met betrekking tot het rekenen met hele getallen en laat zien hoe de leerkracht kinde...