Zoekfilters
Studieboeken (9)
Handleiding video-interactiebegeleiding in de kinderopvang
2017 || Paperback || Josette Hoex e.a. || SWP
Video-interactiebegeleiding wordt in het werkveld kinderopvang veelvuldig toegepast. Met name als instrument om het vakmanschap in de pedagogische omgang met kinderen te professionaliseren en om het pedagogisch klimaat van de leefomgeving van het kind te optimaliseren. Deze handleiding beschrijft de toepassing van video-interactiebegeleiding in het peuterwerk en de kinderopvang.
Het kind en zijn ontwikkeling staat altijd centraal bij video-interactiebegeleiding. Op grond van een methodische b...
Gebruik DANS
Een opzet voor contactspel
2018 || Paperback || Fern Susman e.a. || SWP || met inkijkexemplaar
Met de boekjes uit de DANS-reeks krijgen ouders handvatten en praktische ideeën om door middel van spel de ontwikkeling van hun kind te stimuleren op verschillende gebieden. Kinderen ontwikkelen door spel sociale vaardigheden, vergroten hun probleemoplossend vermogen en spel stimuleert hun taal- en spraakvermogen.De boekjes ondersteunen de Hanen methodiek uit het boek Meer dan woorden, Handboek voor ouders van kinderen met een stoornis in het autistisch spectrum of moeilijkheden in de social...
De Nederlandse kinderopvang in wetenschappelijk perspectief
2017 || Paperback || Marleen Groeneveld e.a. || SWP || met inkijkexemplaar
De Nederlandse kinderopvang is een belangrijk opvoedmilieu voor vele kinderen in de voorschoolse periode en de schoolse periode. Recent wetenschappelijk onderzoek naar de Nederlandse en buitenlandse kinderopvang heeft ons meer geleerd over de pedagogische kwaliteit van de kinderopvang, de effecten van kinderopvang op de ontwikkeling van kinderen en de professionalisering van de sector.
In dit boek vatten verschillende auteurs van de Universiteit van Amsterdam, Universiteit Leiden, Universitei...
Veerkracht versterken met speltherapeutische interventies / Druk 1
met speltherapeutische interventies
2017 || Paperback || David A. Crenshaw e.a. || SWP || met inkijkexemplaar
Ooit werd veerkracht beschouwd als iets waar maar weinig mensen over beschikken. Uit onderzoek blijkt steeds meer dat iedereen voldoende veerkracht kan ontwikkelen om tegenslagen te overwinnen. In dit boek beschrijven deskundigen diverse creatieve manieren om getraumatiseerde kinderen en jongeren te helpen hun veerkracht te vergroten.
Na een algemene inleiding laten de auteurs vanuit hun eigen praktijkervaring zien hoe ze creatieve therapieën in hun praktijk toepassen: bijvoorbeeld door midd...
Wat werkt in de gesloten jeugdzorg / Druk 2
in de gesloten jeugdzorg
2017 || Paperback || Peer van der Helm e.a. || SWP
Er zijn in Nederland circa 7000 jongeren die niet thuis kunnen of mogen wonen. Bij veel van hen is sprake van gedragsproblematiek en verstoring van hun ontwikkeling zoals gewelddadig en/of crimineel gedrag, verslaving, prostitutie en van problemen binnen het gezin, op school en in de buurt.
Om de ontwikkeling van de jongeren met de meest ernstige problemen te verbeteren en de maatschappij te beschermen worden ze behandeld in gesloten instellingen (Justitiële Jeugdinrichtingen en Jeugdzorgpl...
Het gezin centraal / Druk 14
Handboek voor ambulant hulpverleners
2017 || Paperback || Arjan Bolt || SWP || met inkijkexemplaar
In Het gezin centraal wordt een systeem- en oplossingsgerichte methodiek van ambulante gezinshulpverlening gepresenteerd. Het is een praktische gids op de weg die elke gezinshulpverlener met zijn gezinnen aflegt. Een gids die niet voorschrijft maar suggesties aandraagt en inspireert. Het beschrijft de visie en theorie achter gezinshulpverlening, en geeft bruikbare richtlijnen voor de praktijk.
In dit handboek worden alle opeenvolgende fasen in het hulpproces met gezinnen in kaart gebracht en...
Stap voor stap (0-6 jaar)
Een stappenplan om ouders met jonge kinderen te begeleiden bij opvoedingsvragen
2017 || Paperback || Bertil Uittenbogaard e.a. || SWP
De Stap-voor-stapmethode is een handige en efficiënte werkwijze om ouders te ondersteunen bij de opvoeding van hun kinderen. Een beroepskracht (bijvoorbeeld een leraar, maatschappelijk werker of sociaal-pedagogisch hulpverlener) geeft deze ondersteuning door het stellen van vragen en het ordenen van informatie. Het gaat dan niet om intensieve hulpverlening bij ernstige problemen, maar om ondersteuning bij vaak voorkomende probleemsituaties in de dagelijkse praktijk van het omgaan met kinderen.
In het algemeen zullen bij lichte pedagogische problemen twee gesprekken van een uur voldoende zijn om ouders zoveel steun te bieden dat ze de opvoeding weer aankunnen. Zo kan een niet-gespecialiseerde beroepskracht - na zich in deze methode te hebben ingewerkt - in korte tijd preventieve steun bieden bij een breed spectrum aan opvoedingsprobleme...
Handboek werken in de wijk / Druk 2
2017 || Paperback || Jean Pierre Wilken e.a. || SWP || met inkijkexemplaar
Voor sociale professionals is er met de ommezwaai naar wijkgericht werken veel veranderd in de beroepsuitoefening. Er zijn inmiddels buurt- en wijkteams waarin professionals interdisciplinair samenwerken. Professionals dienen in staat te zijn vanuit een breed perspectief te werken, maar ook op bepaalde terreinen specifieke deskundigheid te hebben. Het samenspel met actieve burgers, vrijwilligers, ervaringsdeskundigen en mantelzorgers wordt steeds belangrijker. Ook de samenwerking met de gemee...
Omgaan met sociale complexiteit / Druk 2
professionals in het sociale domein
2017 || Paperback || Hans van Ewijk || SWP
Sociale complexiteit vraagt veel van mensen, zeker als de claims vanuit de samenleving, het beleid, de burgers ook nog eens veeleisender worden. Niet ieder mens vindt zijn weg in een wereld waar het aankomt om zichzelf te positioneren en makkelijk te verbinden. Sociale kwetsbaarheid is een sluipend, toenemend probleem van onze tijd. Onze systemen en aanpakken zijn vaak nog te veel gericht op emancipatie, gelijkheid en landelijke aanpakken.
Sociale professionals zoals maatschappelijk werkers,...