Zoekfilters
› Hogeschool KPZ (4)
› Hogeschool Inholland (3)
› Hogeschool Rotterdam (3)
» Toon alle opties (3)
Studieboeken (7)
Praktische gespreksvoering / Druk 3
2020 || Paperback || Wim Donders e.a. || Boom || ook als eBook
‘Praktische gespreksvoering’ bevat de basisvaardigheden voor een goede aanpak van verschillende tweegesprekken. Je ontdekt stap voor stap hoe je gesprekken zoals kennismaking en een slechtnieuwsgesprek efficiënt kunt opbouwen. Ook leer je aanwijzingen en tips direct in de praktijk te brengen. Er is o.a. veel aandacht voor oplossingsgericht denken, interculturele communicatie en de Human Social Functioning-methode.
In ‘Praktische gespreksvoering’ bundelen Wim Donders en Liesbeth Ruijs...
Opgroeien in het hedendaags gezin
Inleiding in de gezinspedagogiek
2021 || Paperback || Frank van der Horst e.a. || Lannoo || met inkijkexemplaar
De diversiteit van gezinsvorming en -samenstelling in de hedendaagse samenleving maakt dat het opvoeden van kinderen complexer is geworden. Opgroeiende kinderen worden beïnvloed door uiteenlopende factoren van binnen en buiten het gezin. Deze nieuwe druk is uitgebreid met twee nieuwe hoofdstukken. De bestaande hoofdstukken zijn geüpdatet met de meest recente wetenschappelijke kennis en trends in het vakgebied.Thema's die aan bod komen zijn: adoptie en pleegzorg, opvoeding door homo-ouders, ...
Ontwikkelingsdiversiteit bij kinderen / Druk 1
Een benadering vanuit de positieve psychologie
2020 || Paperback || Jan Willem de Graaf e.a. || Boom
Ontwikkeling kent een sterke mate van variatie. Soms zijn verschillen in de ontwikkeling van kinderen al direct na de geboorte zichtbaar, soms openbaren ze zich pas op latere leeftijd. In de aanpak van kinderen die zich anders ontwikkelen wordt vaak uitgegaan van het deficiet-model: er wordt gekeken naar hun afwijkingen ten opzichte van de norm.
Ontwikkelingsdiversiteit bij kinderen wil een brug slaan tussen het wetenschappelijk onderzoek enerzijds en het werkveld anderzijds, waarbij gebruik ...
Pedagogiek in de vingers
Werkboek pedagogische begeleiding in de kinderopvang
2020 || Paperback || Inge Van Rijn || Bohn Stafleu van Loghum
Dit boek laat zien hoe je als begeleider in de kinderopvang met de pedagogisch medewerkers in gesprek kunt gaan over hun pedagogisch handelen, door samen na te denken over de pedagogische taken van het kindercentrum. het alledaagse handelen -dat de medewerkers 'in de vingers hebben- wordt gekoppeld aan de pedagogische kennis die ze 'in hun hoofd' hebben. Zo ontstaat een dialoog tussen praktijk en theorie, tussen handen en hoofd. De theorie komt tot leven in de praktijk van alledag: ...
Handboek psychiatrie en lichte verstandelijke beperking / Druk 1
2020 || Paperback || Robert Didden e.a. || Boom
LVB vanuit genetica, cognitie- en neuropsychologie, farmacotherapie en orthopedagogiek
In de afgelopen decennia is de kennis over diagnostiek en behandeling van psychische stoornissen bij kinderen, jongeren en jongvolwassenen met een lichte verstandelijke beperking sterk toegenomen. Dit handboek brengt voor het eerst in het Nederlandse taalgebied de huidige kennis uit vakgebieden als genetica, cognitie- en neuropsychologie, systeembenaderingen bij gezins- en residentiële behandeling, farmaco...
Luister je wel naar mij? / Druk 23
Gespreksvoering met kinderen tussen vier en twaalf jaar
2020 || Paperback || Martine F. Delfos || SWP || met inkijkexemplaar
Gesprekken met kinderen voeren we allemaal. Voor leerkrachten, hulpverleners voor kinderen en gezinnen of voor (jeugd)artsen is het voeren van gesprekken met kinderen een kerntaak.
In Luister je wel naar míj? beschrijft Martine Delfos hoe gesprekken met kinderen van vier tot en met twaalf jaar gevoerd kunnen worden. Hoe krijg je ze aan de praat over wat hen bezighoudt? Moet je praten en spelen tegelijk? Welke vraagtechnieken zijn op welke leeftijd geschikt? Hoe schat ik de mentale leeftijd v...
Praktijkonderzoek in de school / Druk 4
2020 || Paperback || Cyrilla van der Donk e.a. || Coutinho
Veel leraren en leraren-in-opleiding voeren praktijkonderzoek uit in hun eigen school en zoeken op systematische wijze naar antwoorden op vragen die hun onderwijspraktijk oproept. Dit leidt tot kennis over en inzicht in de dagelijkse onderwijspraktijk en tot oplossingen voor praktijkproblemen die zij in hun werk signaleren. Praktijkonderzoek is een professionele leerstrategie die beschouwd kan worden als een vorm van kwaliteitszorg die in de praktijk verankerd is. De methodiek kenmerkt zich d...