Zoekfilters
Studieboeken (4)
Rapporteren in de hulp- en dienstverlening / Druk 5
2018 || Paperback || Judith ter Horst || Coutinho || ook als eBook
In het verlengde van goede hulpverlening ligt goed rapporteren over cliënten. Een goed rapport is een middel om de hulpverlening vast te leggen en verder te brengen. Het vormt een verantwoording van de gekozen werkwijze en het kan een onderbouwing zijn van keuzes en adviezen. Het is het visitekaartje van de schrijver, van de organisatie die hij vertegenwoordigt en van de beroepsgroep hulp- en dienstverleners als geheel.
In Rapporteren in de hulp- en dienstverlening staat schrijven centraal. ...
De capabilitybenadering in het sociaal domein / Druk 1
Een praktijkgerichte kennismaking
2018 || Paperback || Michel Tirions e.a. || Bohn Stafleu van Loghum
Dit boek biedt studenten, professionals en onderzoekers in het sociaal domein een kennismaking met de theorie en praktijk van de capabilitybenadering. In deze wetenschappelijk onderbouwde benadering, ontwikkeld door de econoom en Nobelprijswinnaar Amartya Sen en de filosofe Martha Nussbaum, staat de bevordering van de kwaliteit van leven centraal. Uitgangspunt is de concrete leefsituatie van mensen. Het eerste deel van het boek introduceert de capabilitybenadering en vertaalt deze n...
Contact maken in de wereld van drang en dwang
Handboek voor sociale professionals
2018 || Paperback || Thomas Noordink e.a. || Coutinho || ook als eBook
Nu mensen meer verantwoordelijk worden gemaakt om zelf hun problemen op te lossen, al dan niet met behulp van hun sociale netwerk, zullen sociaal werkers en andere sociale professionals vaker ingeschakeld worden bij onvrijwillige hulpverlening: het bieden van ondersteuning aan personen of gezinnen die daar zelf niet om hebben gevraagd. Hoe voer je als sociaal werker een gesprek met iemand die er niet voor kiest om met jou te praten?
Dit boek beschrijft de dagelijkse praktijk vanuit het proces...
Training gespreksvaardigheden voor social work
2018 || Paperback || Maritza Gerritsen e.a. || Bohn Stafleu van Loghum
Binnen het hoger sociaal agogisch onderwijs word je opgeleid tot een professional die beschikt over een kennisbasis, juiste attitude en grote beheersing van diverse (gespreks)vaardigheden. Vaardigheden die je in de complexiteit van het werkveld op de juiste manier moet inzetten om de cliënt en zijn omgeving zo goed mogelijk te helpen. Juist die vaardigheden zijn moeilijk te leren vanuit een boek, maar gaan gepaard met frequente oefening, herhaling en het ontvangen van feedback. Dit boek is d...