Zoekfilters
Studieboeken (7)
Wat je speelt ben je zelf / Druk 1
2018 || Paperback || L. van der Poel e.a. || Bohn Stafleu van Loghum
Wat je speelt ben je zelf beschrijft de waarde van spel en spelbegeleiding voor de ontwikkeling van het individu. Spel is van wezenlijk belang voor de sociale, cognitieve, motorische en emotionele ontwikkeling van het kind. Maar ook voor volwassen mensen met een (verstandelijke) beperking is spel van onschatbare waarde.De kracht van dit boek ligt in een consequente integratie van theorie en praktijk. De theoretisch onderbouwing voor spelbegeleiding (deel 1) wordt duidelijk door veel verhelder...
Methodisch werken in de materiële hulp- en dienstverlening / Druk 5
2011 || Paperback || Leo de Witte || Bohn Stafleu van Loghum
In dit boek beschrijft Leo Witte de achtergronden en methoden van de materiële hulp- en dienstverlening. Van oudsher beoogt deze beroepspraktijk burgers de materiële voorwaarden te bieden die hen in staat moeten stellen volwaardig deel te nemen aan het maatschappelijk verkeer. Met de Wet maatschappelijke ondersteuning, het beleid Welzijn Nieuwe Stijl, de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en de nieuwe sociale zekerheidswetten is deze intentie dezelfde gebleven. Anders is de vraag hoe bur...
Pedagogiek in de vingers
Werkboek pedagogische begeleiding in de kinderopvang
2020 || Paperback || Inge Van Rijn || Bohn Stafleu van Loghum
Dit boek laat zien hoe je als begeleider in de kinderopvang met de pedagogisch medewerkers in gesprek kunt gaan over hun pedagogisch handelen, door samen na te denken over de pedagogische taken van het kindercentrum. het alledaagse handelen -dat de medewerkers 'in de vingers hebben- wordt gekoppeld aan de pedagogische kennis die ze 'in hun hoofd' hebben. Zo ontstaat een dialoog tussen praktijk en theorie, tussen handen en hoofd. De theorie komt tot leven in de praktijk van alledag: ...
Begrijpen met je handen / Druk 4
Een andere kijk op kind en creativiteit
2021 || Paperback || Sabine Plamper e.a. || Bohn Stafleu van Loghum
Als kinderen ‘mooi tekenen’ vinden we dat prachtig. Maar de eerste jaren ‘krassen ze alleen maar’. Veel volwassenen begrijpen niet wat kinderen aan het doen zijn als ze krassen, smeren of eindeloze lijnen trekken. Of waarom oudere kinderen vaak moeilijk te motiveren zijn om te gaan tekenen of schilderen − net zoals veel volwassenen trouwens.
Dit praktijkboek richt zich tot volwassenen die graag ‘iets creatiefs willen doen’ met kinderen, maar duidelijk weg willen van kleurpl...
Interactievaardigheden / Druk 3
Een kindvolgende benadering
2021 || Paperback || Anneke Strik e.a. || Bohn Stafleu van Loghum
Dit boek nodigt je uit beter te kijken naar kinderen en van daaruit aan de slag te gaan met de zes interactievaardigheden. Deze interactievaardigheden worden diepgaand uitgewerkt en vertaald naar de verschillende leeftijdsgroepen: baby, peuter, kleuter en schoolkind. De kracht van het boek schuilt in de combinatie van theorie, praktijkvoorbeelden, video's, concrete aanwijzingen en een scala aan verwerkingsopdrachten waarmee je je eigen vaardigheden kunt oefenen om beter aan te sluiten op het ...
Stress-sensitief werken in het sociaal domein / Druk 1
Inzichten en praktische handvatten voor hulp- en dienstverleners
2020 || Paperback || Nadja Jungmann e.a. || Bohn Stafleu van Loghum
Dit boek helpt professionals in het sociaal domein om cliënten met chronische stress beter te ondersteunen. Ook is het boek geschikt voor managers, (dienst)directeuren en voor studenten Social Work, MWD, SJD en SPH.
Stress-sensitief werken in het sociaal domein. Inzichten en praktische handvatten voor hulp- en dienstverleners beschrijft hoe chronische stress denken en gedrag ontregelt. In een theoretische inleiding wordt toegelicht hoe het komt dat mensen die in chronische stress leven ...
Pedagogisch curriculum voor het jonge kind in de kinderopvang
2017 || Paperback || Stichting Bureau Kwaliteit Kinderopvang e.a. || Bohn Stafleu van Loghum
Dit boek werkt als een kwaliteitskader voor aanbieders van kinderopvang. Het laat zien hoe de pedagogische opdracht uit de wet het beste in de praktijk kan worden gebracht. • Ingedeeld volgens de vier pedagogische doelen uit de Wet innovatie en kwaliteit kinderopvang
• Met op ieder onderwerp bijdragen van experts• Legt de link tussen opdrachten, doelen en aanbod in de kinderopvangHet Pedagogisch curriculum voor het jonge kind in de kinderopvang is ingedeeld volgens de vier pedagogische ...