Studieboeken (4)
Doceren in het hoger onderwijs
Een introductie
2015 || Paperback || Henk van Berkel e.a. || Noordhoff || met inkijkexemplaar || ook als eBook
- Geschikt voor alle hbo- en wo-docenten;
- realistische en unieke kijk op de onderwijspraktijk;
- gebaseerd op interviews met startende docenten.
Doceren in het hoger onderwijs laat beginnende docenten zien wat zij kunnen verwachten van de onderwijspraktijk. Helder geschreven en zeer praktijkgericht.
Docenten die starten met hun loopbaan in het hoger onderwijs, hebben vaak slechts een vaag idee van wat ze allemaal te wachten staat. Dat ze zich gaan bezighouden met lesgeven en eventueel met h...
Starten met een Professionele LeerGemeenschap
PLG-teams in het onderwijs
2015 || Hardcover || Maarten Bruns e.a. || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Dit boek biedt docenten en schoolbestuurders een duidelijke houvast om aan de slag te gaan met professionele leergemeenschappen. De concrete aanpak geeft veel structuur, leidt tot zichtbare resultaten en maakt professionele leergemeenschappen daarmee tot een succes. Samenwerken doe je immers niet door bij elkaar te gaan zitten aan een tafel en gewoonweg te gaan praten. Het boek bevat allerlei praktische werkvormen die helpen om de uitwisseling effectief te laten verlopen met een focus op het ...
Docent!
Didactiek en praktijk in het hoger onderwijs
2015 || Paperback || René van Kralingen e.a. || Coutinho || ook als eBook
Lesgeven in het hoger onderwijs gaat veel verder dan alleen kennisoverdracht. Docenten worden geacht zowel te kunnen prikkelen, spiegelen, belonen, afremmen én creatieve interventies te bedenken, als af te stemmen in teams, na te denken over hun loopbaan en als afstudeerbegeleiders op één lijn te komen. Dat alles volgens kwaliteitseisen van de overheid, hogescholen en universiteiten zelf.
Opgebouwd uit veertien aparte hoofdstukken, volgt 'Docent!' dé actuele thema's uit het hoger onderw...
Kwaliteit van toetsing onder de loep
Handvatten om de kwaliteit van toetsing in het hoger onderwijs te analyseren, verbeteren en borgen
2015 || Paperback || Dominique Sluijsmans e.a. || Maklu, Uitgever
Kwaliteit van toetsing is een actueel en relevant onderwerp in het hoger onderwijs. De eisen die aan deze kwaliteit worden gesteld zijn terecht hoog: toetsing moet immers leiden tot zorgvuldige beslissingen over studenten. Het is echter een complexe taak voor opleidingen om deze toetskwaliteit te garanderen. Dit betekent dat de kwaliteit van de gebruikte toetsen, het toetsprogramma, het toetsbeleid, de toetsorganisatie en de toetsdeskundigheid van betrokkenen bij toetsing op orde moet zijn. H...