Zoekfilters
Studieboeken (15)
maandag verzonden
Sterke rekenaars in het basisonderwijs (Heruitgave)
2025 || Paperback || Suzanne Sjoers e.a. || CPS Uitgeverij
In elke groep zitten ze: leerlingen die zich moeiteloos bewegen in de getallenwereld en rekenen en wiskunde pas een leuk vak vinden wanneer de reguliere lesstof ophoudt. Deze sterke rekenaars hebben vaak meer leerhonger dan de reken-wiskundemethode kan stillen. Dit vraagt om uitdagende reken-wiskundelessen waarin álle leerlingen de uitdaging krijgen die ze zo hard nodig hebben en waar ze veel plezier aan beleven.
In dit boek beschrijven we verschillende typen (potentieel) sterke rekenaars e...
maandag verzonden
Differentiëren is te leren! (Heruitgave)
omgaan met verschillen in het basisonderwijs
2018 || Paperback || Aafke Bouwman e.a. || CPS Uitgeverij || met inkijkexemplaar
De noodzaak om te differentiëren is groter dan ooit. Het nieuwe onderzoekskader van de inspectie,
de Wet op de beroepen in het onderwijs en de Wet passend onderwijs zijn wat dat betreft glashelder:
leerkrachten moeten differentiëren om goed tegemoet te komen aan de verschillen tussen leerlingen.
Sinds in 2013 de eerste versie van dit boek verscheen, is er veel gebeurd. Niet alleen op het gebied van
wet- en regelgeving, maar bijvoorbeeld qua digitale hulpmiddelen die beschikbaar zijn. Alle r...
maandag verzonden
Handboek Ouderbetrokkenheid 3.0
2021 || Paperback || Peter de Vries || CPS Uitgeverij || met inkijkexemplaar
Onderzoek laat zien dat leerlingen zich beter ontwikkelen en betere resultaten halen als hun ouders betrokken zijn bij school. Ouderbetrokkenheid is dus een belangrijk thema. Het Handboek Ouderbetrokkenheid 3.0 helpt scholen en leraren om de samenwerking met ouders vorm te geven op een manier die bij de school past. Het beschrijft de rol van ouders op school en geeft uitleg over hun gedrag. Ook bevat het veel voorbeelden uit de dagelijkse onderwijspraktijk en praktische tips over uiteenlopend...
maandag verzonden
Coachen op de zes rollen van de leraar (Heruitgave)
2022 || Paperback || Guido van den Brink || CPS Uitgeverij || met inkijkexemplaar
Dit boek gaat over effectief leraargedrag en coaching. Beide zijn aan te leren. Dit boek helpt leraren en coaches om de essentie van hun werk zichtbaar te maken in de coachrelatie. Effectief leraargedrag is beschreven in de rollen van de leraar: gastheer, presentator, didacticus, pedagoog, afsluiter en coach. De coach van de leraar krijgt vragen en praktische invalshoeken aangereikt om de leraar te helpen reflecteren. Omdat gedrag wortelt in overtuigingen, wordt ook besproken hoe je kunt coac...
maandag verzonden
Lesson study als effectieve vorm van teamleren
2016 || Paperback || Henk Logtenberg e.a. || CPS Uitgeverij || met inkijkexemplaar
Herziene editie met nieuwe praktijkervaringen en voorwoord van Makoto Yoshida, de grondlegger van Lesson StudyWerkdruk verminderen en professonaliseren met teamlerenLesson Study is een specifieke vorm van teamleren die over de hele wereld zijn waarde heeft bewezen. Ook in Nederland ontdekken steeds meer scholen de methode en de meerwaarde van Lesson Study. Een belangrijk aspect van Lesson Study is de inzetbaarheid bij de individuele professionalisering van de leerkracht. Het gehele team leert...
maandag verzonden
De zes rollen van de leraar in de praktijk
De basis op orde voor ontwerpen en geven van effectief, eigentijds onderwijs
2022 || Paperback || Bert Moonen e.a. || CPS Uitgeverij || met inkijkexemplaar
De kern van het werk van de leraar is het ontwerpen van onderwijs. De uitvoering van dat onderwijs is te vatten in zes rollen: Gastheer, Presentator, Didacticus, Pedagoog, Afsluiter en Leercoach. Inzicht in deze rollen en reflecteren op hoe je deze beheerst, biedt leraren handvatten om de basis op orde te bréngen en/of te hóuden. Het bewust beheersen van deze basis van effectief leraargedrag is voorwaardelijk voor verdere professionele groei. Met dit boek ondersteunt CPS leraren om die basi...
maandag verzonden
De leercoach: De zesde rol van de leraar / Druk 2 (Heruitgave)
De zesde rol van de leraar
2022 || Paperback || Ariena Verbaan e.a. || CPS Uitgeverij || met inkijkexemplaar
Wat is zelfregulerend leren en zelfregulatie nu eigenlijk? Waarom is het belangrijk? En hoe begeleid je je leerlingen actief bij het ontwikkelen van hun executieve functies, het aanleren van leerstrategieën en zelfregulerende vaardigheden op weg naar eigenaarschap van hun leerproces? Hierom draait deze uitgave ‘De leercoach’.
Begeleiden naar zelfregulerend leren is één van de meest onderbouwde en doeltreffende interventies die een leraar kan inzetten om jongeren te leren zelfstandig hu...
maandag verzonden
Differentiëren is te leren! (Heruitgave)
Omgaan met verschillen in het vo en mbo
2024 || Paperback || Meike Berben e.a. || CPS Uitgeverij || met inkijkexemplaar
Lang is gedacht dat differentiëren in de les in het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs niet nodig is. Leerlingen gaan na de basisschool immers al naar diverse schooltypes. Maar veel docenten weten inmiddels beter: er zijn wel degelijk verschillen tussen leerlingen in één klas, bijvoorbeeld in beheersingsniveau, motivatie, interesse of leervoorkeur. Hoe stemt u af op die verschillen en hoe haalt u het maximale uit de leerlingen? Dit praktische boek geeft handvatten, voo...
maandag verzonden
Grip op tekstbegrip
Handboek begrijpend luisteren en lezen in het basisonderwijs
2025 || Paperback || Jeroen Aarssen e.a. || CPS Uitgeverij
Grip op tekstbegrip gaat over de vraag hoe je als leerkracht op een effectieve manier leerlingen tekstbegrip kunt bijbrengen. Tekstbegrip (begrijpend lezen én luisteren in doorgaande lijn) zien we minder als vak en meer als vaardigheid. Een vaardigheid die je ook bij andere vakken inzet. Tekstbegrip gaat vooral over het vergaren, verwerken en verbinden van kennis uit een tekst. Leerlingen die met begrip luisteren of lezen, denken na over de inhoud van die tekst. De focus ligt op de vraag wat...
maandag verzonden
Activerende werkvormen (Heruitgave)
Naar meer variatie en motivatie in de les
2024 || Paperback || Meike Berben e.a. || CPS Uitgeverij || met inkijkexemplaar
De meeste docenten en scholen erkennen dat het activeren en motiveren van leerlingen belangrijk en tegelijkertijd uitdagend is. Het activeren van leerlingen kan namelijk bijdragen aan een hoger leerrendement. Uit leerlingenquêtes en reacties van docenten en schoolleiders blijkt echter vaak dat het activeren en motiveren nog niet genoeg lukt: leerlingen ervaren het onderwijs als saai en weinig uitdagend.
Om docenten inspiratie te bieden, hebben we dit boek samengesteld. We bieden achtergronde...