Zoekfilters
Studieboeken (38)
maandag verzonden
Honderduit!
Handreiking voor doelgericht en creatief werken aan mondelinge taalvaardigheid.
2019 || Paperback || Jack Duerings e.a. || Expertisecentrum Nederlands
Handreiking voor doelgericht en creatief werken aan mondelinge taalvaardigheid.
In het boek Honderduit! presenteren we krachtige routines waarmee je doelgericht aan mondelinge vaardigheden kunt werken van groep 1 tot en met 8 in het (speciaal) basisonderwijs. Dit nieuwe routineboek is vergelijkbaar met het succesvolle Op Woordenjacht in zijn opbouw en praktische insteek. Een routine in Honderduit! is een verzameling van mogelijke activiteiten rondom de verschillende doelen in het mondelinge t...
maandag verzonden
Islamitisch basisonderwijs in Nederland
2025 || Paperback || Marietje Beemsterboer || Leiden University Press
Al sinds de oprichting in 1988 is het islamitisch basisonderwijs in Nederland een bron van discussie. De ontwikkeling ervan heeft de afgelopen dertig jaar niet stilgestaan en geeft aanleiding tot nieuwe inzichten. Toch worden in de discussie al jarenlang dezelfde argumenten gebruikt. Hoe geven de verschillende islamitische basisscholen vandaag de dag vorm aan hun identiteit? En hoe wegen zij de verschillende maatschappelijke debatten over de islam daarin af?
Dit boek laat – met een focus op...
Sociale constructie
Een uitnodiging tot het cocreëren van onze toekomst
2025 || Paperback || Loek Schoenmakers e.a. || Uitgeverij Van Gorcum
Interventies
Voor onderzoekers, veranderaars en vernieuwers
2025 || Paperback || Loek Schoenmakers e.a. || Uitgeverij Van Gorcum
Onderwijs van Binnenuit
2022 || Paperback || Nicole Hanegraaf || Instondo
Wat als onderwijs niet systeemgericht was, maar mens- en wereldgericht? Waarom nog werken vanuit een leerstofjaarklassensysteem, terwijl je voor ieder kind boeiend onderwijs op maat zou willen? Deze tijd vraagt niet om de zoveelste verandering van buitenaf, maar roept om hervorming van binnenuit.
Steeds meer professionals, kinderen en ouders lopen tegen de grenzen van het onderwijssysteem. Het systeem knelt en is toe aan hervorming. Maar hoe doe je dat? Wat werkt? Welke stappen zet je? Gefas...
maandag verzonden
Sociaal functioneren van kinderen op de basisschool
2019 || Paperback || Francine Jellesma || SWP || met inkijkexemplaar
Kinderen in Nederland brengen vanaf hun vierde tot en met ongeveer hun twaalfde een groot deel van hun tijd door op de basisschool. Daar zitten ze in een klas samen met een groep andere kinderen en voor
velen is dit acht jaar lang dezelfde groep. Een groot deel van de sociaal-emotionele ontwikkeling vindt dus plaats in deze setting.
In dit boek behandelt Francine Jellesma alle aspecten van deze ontwikkeling: relaties met leeftijdsgenoten, de band en interacties met de leerkracht, de emotio...
maandag verzonden
Omgaan met HOOGGEVOELIGHEID op school
2019 || Paperback || Suzanne van Assenbergh || Instondo
Er is veel te doen rond het thema hooggevoeligheid of hoogsensitiviteit. Dat is niet voor niets. Het komt namelijk vaker voor dan je denkt: een op de vijf mensen blijkt hooggevoelig. Als leerkracht krijg je hier dus geregeld mee te maken. Daarom is het nodig om meer over hooggevoeligheid te weten en vooral: weten hoe je ermee om kunt gaan. Wat betekent het voor je handelen in de klas? Met welke interventies of aanpassingen maak jij het verschil voor deze kinderen?
In deze publicatie laat de au...
maandag verzonden
OMGAAN MET SCHEIDING OP SCHOOL
|| Paperback || Pieter Stoop || Instondo
In een schoolklas zitten gemiddeld drie leerlingen die opgroeien in een stiefgezin, twee in een één-oudergezin en één kind groeit op met een zogenaamd co-ouderschap. Juist de leerkracht is voor kinderen die te maken hebben met het verlies van een veilige, stabiele thuissituatie dé steunfiguur die het wezenlijke verschil kan maken tussen het kwijtraken van de weg of het zicht houden op een nieuwe toekomst. School is voor deze kinderen de aangewezen plek om te worden (h)erkend in hun verdr...
maandag verzonden
Denk na en doe: werken met denkinstrumenten
2024 || Paperback || Jan de Bas e.a. || Instondo
Veel onderwijsprofessionals hebben een gebrek aan tijd. Andere zien soms door de bomen het bos niet meer. En kwaliteiten worden niet altijd voldoende benut. Denk na en doe: werken met denkinstrumenten bevat tools die je kunt inzetten in gesprekken met leerlingen en ouders, en tijdens vergaderingen met collega's. De denkinstrumenten bieden inzichten en concrete manieren om doelgericht om te gaan met zowel eenvoudige als complexe vraagstukken.
Deze tools - zoals bijvoorbeeld de hamer en de spi...
maandag verzonden
TIBtools Zet in op de ontwikkeling van cognitieve functies!
2020 || Paperback || Emiel van Doorn e.a. || Instondo
Cognitieve functies zijn de bouwstenen die leerlingen nodig hebben om te kunnen denken en handelen. Niet alleen op cognitief, maar ook op emotioneel en sociaal niveau. De kwantiteit en kwaliteit van hun cognitieve functies beïnvloedt in
sterke mate het functioneren van leerlingen, zowel op school als daarbuiten. Voorbeelden van cognitieve functies zijn: nauwkeurig zijn, gegevens verzamelen, relaties leggen, classificeren, plannen en veronderstellingen maken.
Leerlingen ontwikkelen de cogniti...