Studieboeken (19)
vandaag verzonden
Opgelet! / Druk 2
Systematisch signaleren in maatschappelijke ondersteuning en eerstelijnszorg
2013 || Paperback || Margot Scholte e.a. || Coutinho || ook als eBook
Door de grote maatschappelijke veranderingen is signaleren als taak steeds belangrijker geworden in het sociaal werk. Hulpverleners, stafmedewerkers en managers hebben echter geregeld moeite met signaleren.
In Opgelet! wordt beschreven hoe signaleren systematisch kan worden uitgevoerd. De auteurs beantwoorden eerst een aantal basale vragen, zoals: Wat is signaleren? Waarom is signaleren belangrijk? En welke deskundigheden zijn ervoor nodig? Vervolgens zetten zij aan de hand van een stappenpla...
vandaag verzonden
Met nieuwe ogen / Druk 5
Meervoudig kijken en verbinden in het sociale domein
2018 || Paperback || Marian Dries e.a. || Coutinho || ook als eBook
Cultuurverschillen komen niet alleen voor tussen mensen uit verschillende landen of religies, maar ook tussen mensen van verschillende leeftijd, sekse of geaardheid. Om met al deze mensen te kunnen werken, is het belangrijk dat professionals kennis hebben van diversiteitbenaderingen en van superdiversiteit als nieuwe maatschappelijke realiteit. Bovendien moeten ze zich een bepaalde basishouding eigen maken: 'met nieuwe ogen' leren kijken naar hun werkomgeving.
In twee delen beschrijft Met nie...
vandaag verzonden
De reflectieve professional / Druk 1
2014 || Paperback || Marie - Jose Geenen || Coutinho || ook als eBook
Reflectie is een belangrijk onderdeel van de beroepsuitoefening van (toekomstige) sociale professionals in zorg, welzijn, onderwijs of de rechtspraktijk. Met dit zakboekje hebben zij de basisinformatie over reflectie op de eigen ontwikkeling als persoon en professional altijd direct bij de hand. De reflectieve professional koppelt wetenschappelijke informatie op inzichtelijke manier aan praktische toepassingen. Het boekje biedt 99 praktische handreikingen, onderverdeeld in de vijf rubrieken:...
vandaag verzonden
Ontwerpen voor zorg en welzijn / Druk 1
2020 || Paperback || Job van 't Veer e.a. || Coutinho || ook als eBook
Willen we in de nabije toekomst nog goede zorg en ondersteuning bieden, dan zal steeds meer een beroep gedaan moeten worden op de creatieve houding en het ‘out-of-the-box’ denken van (toekomstige) professionals. Zij hebben een belangrijke rol om het werkveld te innoveren. Design thinking is een denk- en werkwijze die hier goed bij past: het kan zorg- en hulpverleners helpen nieuwe ideeën snel concreet te maken en die in co-creatie met de zorg- of hulpvrager te ontwikkelen. Ontwerpen voo...
vandaag verzonden
Bespreekbaar maken van seksualiteit en intimiteit / Druk 1
Handboek voor professionals in zorg en welzijn
2017 || Paperback || Mechtild Höing e.a. || Coutinho || ook als eBook
Veel professionals in zorg en welzijn hebben moeite om seksualiteit en intimiteit bespreekbaar te maken. Dit boek geeft essentiële informatie over deze onderwerpen en biedt handvatten om professioneel te kunnen omgaan met beroepssituaties waarin seksualiteit en intimiteit een rol spelen.
Bespreekbaar maken van seksualiteit en intimiteit gaat in op de seksuele ontwikkeling van mensen, de vragen en problemen die daarbij kunnen ontstaan en plaatst het begrip seksualiteit in een breed maatschapp...
vandaag verzonden
Retourtje inzicht / Druk 2
Creatief met diversiteit voor sociale professionals
2016 || Paperback || Toinette Loeffen e.a. || Coutinho || ook als eBook
Voor sociale professionals is het belangrijk om goed inzicht te hebben in de vele facetten van iemands identiteit. Dan gaat het over de identiteit van de mensen met wie ze werken én die van henzelf. Retourtje inzicht helpt ze dit inzicht te ontwikkelen.
Het boek bevat drie leerroutes. In de route 'Denken' presenteren de auteurs verschillende theorieën rond diversiteit en inclusie en een model om met aspecten van diversiteit te werken. Geïnspireerd door de Community Art-methode dagen zij in ...
vandaag verzonden
Interprofessioneel werken en innoveren in teams / Druk 1
Samenwerking in nieuwe praktijken
2018 || Paperback || Vincent de Waal || Coutinho || ook als eBook
Als meerdere professionals met uiteenlopende expertises in hetzelfde team samenwerken, noemen we dat interprofessioneel werken. Maar wat maakt interprofessionele teams nu succesvol en wat zijn juist belemmeringen voor interprofessionele samenwerking? Het boek Interprofessioneel werken en innoveren in teams draait om de vraag hoe interprofessionele teams zo optimaal mogelijk kunnen functioneren.
De focus in het boek ligt op vormen van dienstverlening binnen de jeugdsector, het sociaal werk, de...
vandaag verzonden
Reflecteren / Druk 2
Leren van je ervaringen als professional
2017 || Paperback || Marie-José Geenen || Coutinho || ook als eBook
Bij reflecteren staat 'leren van je ervaringen' centraal. Reflecteren helpt bij het ontwikkelen van beroepsvaardigheden. In breder verband kan reflectie bijdragen aan professionalisering van beroepen en beroepsgroepen omdat het kan leiden tot nieuwe kennis en inzichten. Dit boek leert studenten en professionals wat reflecteren inhoudt, waarom het belangrijk is en op welke manieren reflectie plaats kan vinden.
Reflecteren geeft basiskennis over reflecteren en legt hierbij verbanden met theoret...
vandaag verzonden
Handboek ontwikkelingspsychopathologie / Druk 2
bij kinderen en jeugdigen
2020 || Paperback || Jakop Rigter || Coutinho || ook als eBook
Handboek ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen biedt een uitgebreid en toegankelijk overzicht van de belangrijkste psychische stoornissen die kunnen voorkomen bij kinderen en jongeren.
Vertrekkend vanuit de normale ontwikkeling geeft de auteur een overzicht van stoornissen, diagnostiek en behandeling. Hij beschrijft het ontstaan en verloop van de stoornissen met aandacht voor de laatste inzichten vanuit genetica en (neuro)psychologie, maar ook met oog voor omgevingsfactoren ...
morgen verzonden
Rapporteren in de hulp- en dienstverlening / Druk 5
2018 || Paperback || Judith ter Horst || Coutinho || ook als eBook
In het verlengde van goede hulpverlening ligt goed rapporteren over cliënten. Een goed rapport is een middel om de hulpverlening vast te leggen en verder te brengen. Het vormt een verantwoording van de gekozen werkwijze en het kan een onderbouwing zijn van keuzes en adviezen. Het is het visitekaartje van de schrijver, van de organisatie die hij vertegenwoordigt en van de beroepsgroep hulp- en dienstverleners als geheel.
In Rapporteren in de hulp- en dienstverlening staat schrijven centraal. ...