Alhoewel men normaal gesproken de mening is toegedaan dat mensen
te veel praten en te weinig luisteren doet de titel van dit boek anders
vermoeden. Waarom is zwijgen fout? Wordt er gezwegen? De auteurs
van dit boek delen hun visie op de huidige status van het onderwijs en -
veel belangrijker nog - gaan daar met negentien belanghebbenden over
in gesprek waarbij ze opzoek gingen naar meerstemmigheid.
Dat doen ze niet door als vertrekpunt de algemeen verwoorde proble-
matiek in het onderwijs te bespreken, te weten de hoge werkdruk,
het lerarentekort en de te lage salarissen. Nee, zij onderbouwen in de
inleiding dat er wellicht iets veel fundamentelers aan deze problemen
in het onderwijs ten grondslag ligt. De genoemde, wellicht triviaal
te noemen problemen, kunnen hiervan als symptomen aangemerkt
worden.
Zij constateren een groot hiaat tussen wat in het dominante onderwijs-
discours als ‘waar’ wordt gezien en dat wat in de praktijk als ‘waar’
wordt ervaren. Wordt de praktijkstem gehoord? Met dit boek proberen
de auteurs zowel de stem van de praktijk als van de theorie te laten
horen met als doel de lezer aan het denken te zetten over de centrale
vraag: wat is goed onderwijs? Zodat de lezer zichzelf de volgende
vervolgvragen kan stellen: Hebben we nu goed onderwijs? En als we
daar iets te verbeteren hebben, wat vraagt dat dan van mij?
Een voorzichtige conclusie zou in de ogen van de auteurs in ieder geval
mogen zijn: Parrhesia…