"Een goede taalontwikkeling is de basis om te komen tot communicatie en interactie, stelt ons in staat gedachten en emoties te benoemen en te ordenen, is van groot belang om te leren redeneren en problemen op te lossen, en leidt tot zelfredzaamheid."
Taal en spel zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden: spel is een natuurlijke activiteit om een taal te leren en omgekeerd heeft taal een positieve invloed op de spelontwikkeling van kinderen.
Naast een theoretische basis over de (taal- en spel)ontwikkeling van jonge kinderen, biedt dit boek een schat aan praktische tips voor onder meer het inrichten van een talige speelleeromgeving, het meespelen tijdens spel, het uitbreiden van kennis van de wereld en het uitdagen op een complex taaldenkniveau. Er is bovendien aandacht voor kinderen in een lastige thuissituatie, kinderen met TOS en meertalige kinderen. Ook komen de executieve functies aan bod, gezien de wisselwerking die de executieve functies hebben met taal en spel. Tot slot worden spelkansen en -gelegenheden in de midden- en bovenbouw beschreven. Want ook daar biedt spel mogelijkheden om het taaldenkniveau van kinderen naar een hoger
plan te tillen.
Met de inzichten uit dit boek kun je als onderwijsprofessional een leeromgeving creƫren die voldoet aan alle voorwaarden om de taalontwikkeling van kinderen spelenderwijs te bevorderen.