Welke leerlingen denken later met een warm gevoel aan jou terug? En hoe komt dat? Grote kans dat het gaat om leerlingen met wie je een goede relatie had. Precies die relatie kan onder druk komen te staan als je te maken krijgt met zorgelijk of problematisch gedrag. Veel leerkrachten herkennen de zoektocht naar hoe ze grenzen kunnen stellen aan onacceptabel gedrag, zonder de relatie met de leerling te verliezen.
Verbindend Gezag® geeft een antwoord op dit complexe vraagstuk. Verbindend Gezag® gaat enerzijds over een pedagogische basishouding die in alle situaties van toepassing is. Het biedt anderzijds concrete interventies die je eenzijdig kunt inzetten, óók als de leerling weigert mee te werken of de ernst van het probleem niet inziet. Het besef dat je altijd iets kunt doen vermindert gevoelens van machteloosheid en maakt dat je weer mogelijkheden tot (positieve) beïnvloeding ziet: van (on)macht naar kracht.
Met dit werkboek kun je actief met de uitgangspunten van Verbindend Gezag® aan de slag. Je krijgt onder andere uitleg over de drie niveaus van waakzame zorg en de pijlers van Verbindend Gezag®. De uitleg wordt geïllustreerd door heldere casussen uit de onderwijspraktijk. In elk hoofdstuk staan vragen en opdrachten die je helpen de principes stap voor stap eigen te maken.