Door de toegenomen hulpvraag, het testen en labelen van kinderen, zou je kunnen denken dat er iets mis is met onze kinderen. Niets is minder waar. De kinderen van NU hebben geen problemen, maar onze (onderwijs)systemen en visies op onze kinderen en leren zijn het probleem. Onze kijk op kinderen beïnvloedt hun gedrag. De kinderen laten ons zien dat onze manier van denken over, kijken naar en omgaan met hen niet werkt.
Dit boek benadrukt het belang van de eerste zeven jaren van een kinderleven, de ‘gouden jaren’ zoals Charlotte ze noemt. En dat begint al van bij de kinderwens. In die eerste zeven jaar wordt het fundament gelegd voor de verdere ontwikkeling van kinderen. Charlotte gelooft in een preventieve aanpak van problemen, om deze liever te voorkomen dan te genezen. En hoe vroeger, hoe beter.
Kinderen, en zeker jonge kinderen, hebben volwassenen nodig die hen die goede start kunnen geven. Die met hen omgaan in alle gelijkwaardigheid en hen de kans geven 100% zichzelf te zijn, waarbij ze écht gezien worden zonder labels, vooroordelen of verwachtingen. Zo vindt er een echte ‘ont-moeting’ plaats tussen het kind en de volwassene en kan het kind zich optimaal ontplooien.
Charlotte Körmöczi is pedagoge, gezinscoach, yogateacher, ondernemer en mama. Werken met kinderen is haar passie. Ze is een pedagoge die gangbare theorieën over opvoeding en onderwijs in twijfel trekt en ze jarenlang heeft verfijnd in haar werk met kinderen. In 2017 richtte Charlotte Creanest op: een creatief warm nest voor gezinnen. Hierin geeft zij gezinscoaching en kinderyoga. In 2022 kwam daar Kleurnest bij, een vzw die de kinderkampen van Creanest overnam.