'U heeft nog 25 jaar'

Over de zin en onzin van vroegdiagnostiek

Voorzijde
22,50
Vandaag besteld,
morgen verzonden
+
Bestel
ISBN: 9789493282018
Uitgever: S2 Uitgevers
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Loek Winter Joep van der Velden
Druk: 1
Pagina's: 224
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2022
NUR: Geneeskunde algemeen

Jaarlijks laten miljoenen mensen zich screenen op bijvoorbeeld kanker. Dankzij de

innovaties op het gebied van vroegdiagnostiek, zal een arts in een steeds vroeger stadium

ziekten ontdekken, of de patiënt kunnen wijzen op het risico erop. En hoe eerder een

behandelbare ziekte wordt ontdekt, hoe groter kans op herstel. Toch? Vroegdiagnostiek

lijkt dus een no-brainer.

Maar zo simpel is het niet.

Zo hebben de bevolkingsonderzoeken naar kanker feitelijk weinig meerwaarde:

zeer veel gezonde mensen worden gescreend, terwijl maar een heel kleine groep

Nederlanders er gezondheidsvoordeel van heeft. De vragen dringen zich op: zal een

focus op risicogroepen meer gezondheidswinst opleveren? Gaan de innovaties in

vroegdiagnostiek voor een doorbraak zorgen in de geneeskunde? Of moeten we veel

sterker inzetten op preventie?

Dit baanbrekende boek biedt huisartsen en specialisten een overzicht van vroegdiagnostiek

in de breedste zin van het woord, zodat zij patiënten gerichter kunnen

adviseren over wanneer vroegdiagnostiek zinvol is en wanneer het eigenlijk onzin is.

Ook nieuwe wetenschappelijke inzichten en innovatieve technieken als DNA- en RNAonderzoek,

ademanalyse, de hightech-toiletbril, genome editing, de PillCam en de

‘omics-revolutie’ worden besproken en meegenomen in de beschouwing van de auteurs.

‘U heeft nog 25 jaar’ is hiermee een must-read voor iedereen die op de hoogte wil

zijn van de belangrijke trends én de essentiële vragen die op dit moment spelen in de

vroegdiagnostiek.

Loek Winter is radioloog en zorgondernemer en houdt

zich al een leven lang bezig met diagnostiek. Zijn doel

is het beter, efficiënter en betaalbaar maken van de

Nederlandse gezondheidszorg.

Joep van der Velden is zelfstandig adviseur en heeft

gewerkt als directeur strategie van het Amsterdam

UMC. Hij richt zich op strategie- en organisatieontwikkeling

en dan met name op de rol van de professionals

hierin. Samen met Loek Winter publiceerde hij in 2020

het boek Het veranderend zorglandschap, waarin zij

pleiten voor meer innovatie en ondernemerschap in de

zorg.