Dit boek is bedoeld om je te inspireren en te motiveren om toegankelijke ICT-toepassingen vol vertrouwen in te zetten in je lessen en te gebruiken bij je lesorganisatie.
De coronapandemie heeft velen van ons gedwongen om wekenlang geheel of gedeeltelijk online les te geven en was daarom misschien wel de grootste, wereldwijde, online cursus digitale vaardigheden ooit. De digitale vaardigheden van velen van ons zijn met grote sprongen vooruitgegaan, maar we hebben ook geleerd dat het didactisch handelen van de leraar ongelofelijk belangrijk is en blijft. Een leraar die voorkennis activeert, structuur en duidelijkheid biedt, leerlingen actief betrekt, feedback geeft en vraagt en interactie met en tussen leerlingen stimuleert.
In deze geheel herziene editie van Kleppen dicht! nemen we je aan de hand van concrete voorbeelden uit de dagelijkse lespraktijk, praktische werkvormen, en helder beschreven mogelijkheden mee in de wereld van de ‘activerende digitale didactiek’.
Daarnaast besteden we ook aandacht aan digitaal orde houden, organiseren van en met ICT, mindful omgaan met al die (nieuwe) prikkels en input en blended leren en lesgeven. Ontdek hoe leuk en zinvol het toepassen van ICT in je les kan zijn!
'Een aanrader voor iedereen die lesgeeft (...) Tussen alle boeken over ICT in het onderwijs valt dit boek op door zijn realiteitszin en helderheid'. - NBD Biblion
‘Alle kinderen, in alle scholen [moeten] de technologie leren gebruiken, in plaats van er in hun dagelijks leven continu door ge- of misbruikt te worden. Kleppen dicht! is een heel praktische en concrete eerste aanzet om daarmee aan de slag te gaan: ICT inzetten als krachtig leergereedschap, met de focus op goed onderwijs.’ - Theo Compernolle
Waarom Kleppen dicht?
Patricia & Michel: ‘Veel scholen/docenten omarmen ICT, laptops en tablets als het ei van Columbus. Dus leerlingen komen de les binnen en het eerste wat ze doen is hun laptop uit de tas pakken en de klep open zetten. Open kleppen verstoren het contact. Wij denken dat je moet starten met “de klep dicht”. En dat je moet nadenken over wanneer de klep opengaat; dus alleen de klep open, de laptop erbij als die iets toevoegt, als er écht meerwaarde te behalen is.’
Bij dit boek ontwikkelden de auteurs een rijk gevulde website met ervaringen, blogposts en Symbaloo-pagina’s met links naar tools, best practices en online leeromgevingen: www.kleppendicht.nl