Leerlingen met extra onderwijs- en ondersteuningsbehoeften kunnen grotendeels toe met gewoon goed onderwijs. Wat hiervoor nodig is, is het systematisch, expliciet en intensief inzetten van een breed aanbod van effectieve onderwijsstrategieën.
In deze nieuwe, geheel herziene editie van David Mitchells klassieker Wat echt werkt wordt een uitgebreide selectie van 29 strategieën besproken, die bewezen effectief zijn en in de praktijk direct kunnen worden toegepast. De uitgave is daarmee een bron van onschatbare waarde voor onderwijsprofessionals die ervan verzekerd willen zijn dat hun werkwijzen en strategieën bijdragen aan beter onderwijs en beter leren voor alle leerlingen (in po én vo).
Voor elke strategie geven de auteurs een algemene toelichting van de theoretische basis en het achterliggende idee, praktijkvoorbeelden, onderbouwing uit wetenschappelijk onderzoek en, waar nodig, de nadelen en valkuilen. Tot slot volgen er een algehele conclusie en tips voor verder lezen.
Nieuw in deze editie:
• Een overzichtelijke indeling in vier categorieën: gedrags-, sociale, cognitieve en gemengde strategieën.
• Acht nieuwe hoofdstukken over actuele onderwerpen als neurowetenschappen, SEL, visueel leren en communiceren en meer.
• Geactualiseerde hoofdstukken met de meest up-to-date onderzoeken op het gebied van onderwijs, psychologie, gezondheid en technologie.
Wat echt werkt is een essentieel werk voor onder anderen pabostudenten, master SEN-studenten, leraren, lerarenopleiders, (school)psychologen, zorgcoördinatoren en intern begeleiders.