Gelijke kansen in het onderwijs is een veelbesproken maatschappelijk thema. Het is een complex onderwerp en de opvattingen over wat gelijke kansen precies inhouden, kunnen sterk uiteenlopen.
De verschillen tussen leerlingen beginnen al vanaf de geboorte. Kinderen uit gezinnen met een lage sociaaleconomische status komen vaak met minder voorkennis naar school dan kinderen van hoogopgeleide ouders. Hoe ga je daar als leraar mee om?
Dit boek bespreekt vraagstukken rond het thema gelijke kansen binnen het onderwijs, zoals:
• Pas je wel of geen niveaudifferentiatie toe? Zo ja, hoe richt je dit dan in?
• Hoe beoordeel en/of toets je rechtvaardig?
• Hoe creëer je hoge verwachtingen voor alle leerlingen?
• Hoe kunnen de partnerschapsrelaties tussen school en thuis aan de (taal)ontwikkeling van jonge kinderen bijdragen?
Dit en meer praktische thema's worden uitgelicht met bijdragen van:
Edwin Buijs
Eddie Denessen
Gerda Geerdink
Mariëtte Lusse
Marcel Schmeier
Martine van der Pluijm
Tamara van Schilt-Mol