Veel onderwijsprofessionals weten prima hoe ze onderwijs op klasniveau vorm en inhoud kunnen geven; daarvoor zijn ze immers opgeleid. Het is echter een stuk ingewikkelder om tot een goed curriculum te komen. Dat vraagt namelijk om een constructieve afstemming tussen de vele activiteiten op klasniveau en doelstellingen op schoolniveau. Het vereist zowel een weloverwogen curriculumtheorie, een doordacht ontwerpkader als een kansrijk implementatieplan. Het doet een beroep op je intellectuele vermogen, maar ook op je sociaal-politieke capaciteiten, want er bestaat voor curriculumontwikkeling niet één vast recept voor succes.
Het goede nieuws: het kan je onderwijs een flinke kwaliteitsimpuls geven.
En dáár draait het uiteindelijk om. Deze combinatie van factoren is precies wat curriculumontwikkeling tot zo’n uitdagend, belangrijk en tegelijkertijd interessant werk maakt. Dit boek is enerzijds bedoeld om een grote groep onderwijsprofessionals aan het denken te zetten over vragen als: Wat is eigenlijk het doel van ons onderwijs? Hoe krijgen we meer samenhang en lijn in alles wat er op onze school gebeurt? Wat is voor onze leerlingen nou écht wetenswaardig? Anderzijds is het erop gericht om deze groep te helpen om een zinnig antwoord op dit soort complexe en essentiële vragen te formuleren.
Wetenswaardig staat vol inzichten en werkwijzen die voor de curriculumontwikkelaar het weten waard zijn!