Zijn we misschien veerkrachtiger en creatiever dan we denken? Frank Jonker denkt van wel.
Hij begint zijn boek Veerkracht als leerkracht met het vertellen van zijn eigen levensverhaal, waarin hij de basis vond voor zowel zijn coachingspraktijk als zijn boek.
In het tweede deel van het boek interviewt de auteur onder anderen een vrouw met een onverwachte diagnose, een zoon van een Engelandvaarder, een Peshmergastrijder, een voormalig oorlogskind. Ook een leidinggevende die vertelt hoe ze tijdens de corona lockdown vanuit huis een team van 45 mensen aanstuurt. En een vrouw die vertelt hoe zij na de onverwachte dood van haar man de regie over haar leven hervond en zijn bijna failliete bedrijf weer winstgevend wist te maken. Al deze mensen vertellen hoe zij een complexe situatie konden omzetten naar een creatieve oplossing. Zij laten zien dat het lot van ieder mens niet wordt bepaald door levensgebeurtenissen, maar in hoofdzaak door de manier waarop we reageren op gebeurtenissen. En dat die reactiewijze een keuze is.
In het laatste deel van Veerkracht als leerkracht is de lezer zelf aan zet: werk aan de winkel. In dit praktische deel leert de lezer hoe de eigen veerkracht in het dagelijks leven toe te passen en manieren om weer in contact te komen met het gevoel van veerkracht.