Voor dienstverleners, leveranciers en aannemers is de overheid een
van de belangrijkste, zo niet dé belangrijkste opdrachtgeefster.
Overheidsinstellingen en nutsbedrijven verkeren in sommige sectoren
zelfs in de positie van vraagmonopolist.
In 2014 werden de nieuwe aanbestedingsrichtlijnen bekendgemaakt voor
concessieopdrachten, de klassieke overheid en voor nutsbedrijven. Deze
drie richtlijnen zijn via de Aanbestedingswet op 1 juli 2016 van kracht
geworden.
De aanbestedingswetgeving streeft zoveel mogelijk eerlijke
marktconcurrentie na. Echter, de prijs die lidstaten hiervoor moeten
betalen, is een vergaande juridisering van de overheidsinkoop. Met als
gevolg dat rechtmatigheid veel meer dan doelmatigheid in de wetgeving
en inkoopprocedures centraal is komen te staan.
Mr. Hein van der Horst belicht in deze special de volgende aspecten:
● De grondbeginselen die aan het inkoop- en aanbestedingsbeleid
van de overheid ten grondslag liggen.
● De specifieke kenmerken van het inkoop- en aanbestedingsbeleid
van de overheid.
● De inhoud en werking van de Aanbestedingswet.
● De elf aanbestedingsprocedures die voor de overheid gelden.
● De specifieke problemen die zich kunnen voordoen in het
inkoopproces.
De auteurs van Inkoop in Strategisch Perspectief zijn mr. Hein van der
Horst zeer erkentelijk voor de verzorging van deze special. De inhoud
is ontleend aan het handboek Aanbesteden doe je zo, Vakmedianet,
2018 dat Hein van der Horst samen met mr. drs. Mary-Ann Schenk
heeft geschreven. Voor meer informatie aangaande dit complexe doch
interessante onderwerp wordt de geïnteresseerde lezer verwezen naar dit
toegankelijke boek met vele praktijkvoorbeelden.