Filantropie is het vrijwillig ter beschikking stellen van geld, goederen en tijd aan het algemeen nut. Nederland kent
een breed scala aan maatschappelijke vrijgevigheid – van eenmalige kleine giften tot grote schenkingen, nalatenschappen, eigen stichtingen en vrijwilligerswerk. Deze maatschappelijke vrijgevigheid ondersteunt een rijke schakering aan maatschappelijke initiatieven.
Macro-economisch overzicht
Sinds 1993 doet de Vrije Universiteit Amsterdam wetenschappelijk onderzoek naar filantropie. In 1995 startte het
onderzoek Geven in Nederland, dat sindsdien elke twee jaar verschijnt.
In deze veertiende editie van Geven in Nederland brengen we de bijdragen van huishoudens, individuen, fondsen,
bedrijven en loterijen aan maatschappelijke terreinen in kaart. Nederlanders houden het overigens niet bij het geven
van geld of goederen, maar zij verrichten ook vrijwilligerswerk op veel maatschappelijke terreinen.
Alle bronnen en maatschappelijke terreinen
Geven in Nederland geeft o.a. antwoord op de volgende vragen: Uit welke bronnen zijn vrijwillige bijdragen aan maatschappelijke terreinen afkomstig? Wat is de waarde van de bijdragen van Nederlandse huishoudens, individuen,
fondsen, bedrijven en loterijen? Welke maatschappelijke terreinen ontvangen hoeveel steun en op welke manieren?
Hoe zijn de hoogte en de wijze van de bijdragen in de afgelopen jaren veranderd? Wie geeft er aan welke maatschappelijke terreinen?
Specials
In de special Maatschappelijke initiatieven in Nederland beschrijven we welke soorten organisaties bijdragen aan maatschappelijke terreinen. Hoeveel zijn er van elke soort? Hoeveel geld gaat erin om? Voor welk deel van de filantropische activiteit zijn zij verantwoordelijk? En aan welke regels moeten zij zich houden? In de special Maatschappelijke inzet van werknemers vindt u een overzicht van de maatschappelijke inzet van werknemers via de werkgever in Nederland.
Hoeveel en wat voor bedrijven stellen werknemers beschikbaar voor werknemersvrijwilligerswerk of pro-bonowerk?
Welke maatschappelijke terreinen en doelgroepen ondersteunen zij? En hoe kunnen bedrijven werknemers activeren
om deel te nemen?
Geven in Nederland draagt bij aan de zichtbaarheid van maatschappelijk initiatief in Nederland. Dat is belangrijk om een zelfstandige en snelgroeiende sector filantropie te legitimeren.
Geven in Nederland 2024 is onmisbaar voor:
» iedereen die wetenschappelijk, beroepsmatig of persoonlijk interesse heeft voor filantropie en maatschappelijke
betrokkenheid;
» iedereen die werkzaam is voor maatschappelijke initiatieven;
» vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties;
» bestuurders, staf en directies van organisaties en instellingen op alle maatschappelijke terreinen die zich op
fondsenwerving richten;
» beleidsmakers en -adviseurs bij de (lokale) overheid;
» bedrijven die maatschappelijke initiatieven ondersteunen.