Taal speelt een belangrijke rol in de leerprocessen van studenten in het hoger beroepsonderwijs. Taal vormt ook een wezenlijk onderdeel van de beroepscompetenties van de hbo-professional. Vanuit dit besef besteden steeds meer hbo-opleidingen expliciet aan dacht aan de taalontwikkeling van hun studenten. De focus verschuift daarbij geleidelijk aan van een smalle naar een brede invulling van taalbeleid. Die bredere invulling kenmerkt zich door een curriculum-geïntegreerde aanpak, gericht op alle studenten, met een verantwoordelijkheid voor het hele opleidingsteam, en met een verbinding van taal met de vakinhouden van de opleidingen.
In deze openbare les stelt Jacqueline van Kruiningen de vraag wat de talige uitdagingen zijn voor studenten in het hoger beroepsonderwijs, en wat docenten en docententeams nodig hebben om hun studenten te kunnen ondersteunen bij hun ontwikkeling tot taalcompetente hbo-professional. Daarbij presenteert zij twee leidende principes voor een taalgerichte onderwijsaanpak. Allereerst is dat de verbinding van taal met vakinhoud. Het tweede principe is dat van de ontwikkeling van taalbewustzijn bij zowel studenten als docenten en docententeams. Niet iedere docent hoeft een taaldocent te zijn, maar wel een taalbewuste docent.
Jacqueline van Kruiningen is lector Taalbewust hoger onderwijs bij Kenniscentrum Talent-ontwikkeling van Hogeschool Rotterdam. Met haar expertisekring wil ze een bijdrage leveren aan het verstevigen van de taalonderwijsexpertise van de opleidingsteams van Hogeschool Rotterdam. Samen met de opleidingen en met de taalonderwijsexperts van de hogeschool voert het lectoraat praktijkgericht onderzoek uit. En samen bouwen ze aan een gedeelde kennisbasis en een taaldidactisch instrumentarium, gericht op een taal- en-vakgeïntegreerde onderwijsaanpak en op de bevordering van de taalontwikkeling van toekomstige hbo-professionals.