Met dit boek kun je extra opdrachten aan de les van groep 3 t/m 8 toevoegen, die aansluiten bij het denkniveau van hoogbegaafde kinderen.
Veel hoogbegaafde kinderen krijgen opdrachten voor hun neus die ze al lang beheersen. Volgens Benjamin Bloom hebben zij een hogere orde denkniveau nodig om tot leren te komen. De taxonomie van Bloom geeft elk kind de kans om iets te leren in een les. Wat vertelt jouw leerling thuis over de schooldag? Zit het vol van de dingen die hij of zij heeft geleerd? Na het maken van hogere orde denkvragen waarschijnlijk wel! Om hoogbegaafde kinderen het beste uit zichzelf te laten halen, hebben zij vragen en opdrachten nodig, die een beroep doen op ‘het hogere orde denken’. Of anders gezegd: ze hebben een stevige, pittige taak nodig, zodat zij leren om zich in te spannen tijdens hun werk.
De termen ‘lagere en hogere orde denken’ zijn ontwikkeld door Benjamin Bloom. Volgens de taxonomie van Bloom kun je leerstof verdelen in grofweg 2 niveaus: de lagere orde denkvragen (onthouden, begrijpen, toepassen) en de hogere orde denkvragen (analyseren, evalueren, creëren). De meeste methodes bieden alleen lagere orde denkvragen aan. Dat betekent dat de hoogbegaafde kinderen, die hogere orde denkvragen nodig hebben om zich te kunnen ontwikkelen, vaak niet tot leren komen en geen passend onderwijs krijgen.