Privacy in Perspectief!

Van ethiek en wet tot praktijk

Voorzijde
Achterzijde
Inkijkexemplaar
34,95
Vandaag besteld,
morgen verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 33,20 i
+
Bestel
ISBN: 9789492952479
Uitgever: Berghauser Pont Publishing
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Ed Peelen
Druk: 1
Pagina's: 120
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2020
NUR: Bedrijfskunde algemeen

Van ethiek en wet tot praktijk

Privacy gaat over het je kunnen afschermen van de buitenwereld, zodat deze geen weet

heeft van waar je bent, wie je bent, met wie je bent en wat je doet. Het is daarmee

meer dan een juridisch vraagstuk. Het is een onderwerp dat ook in filosofie, economie,

technologie, psychologie, sociologie en communicatie voorkomt. In dit boek bekijken

we privacy, en bovenal de informatieprivacy, vanuit verschillende invalshoeken. Zodat

organisaties en de mensen daarin een diepgaand en veelzijdig inzicht kunnen vormen

van hoe zij op verantwoorde wijze de privacy van hun particuliere relaties kunnen respecteren. Op een manier die recht doet aan de betekenis van dit grondrecht, juist in een

tijd dat de virtuele wereld een steeds grotere rol gaat spelen. En mensen online meer en

meer sporen nalaten, die moeilijk zijn uit te wissen, eenvoudig zijn te delen en te combineren met andere persoonsgegevens. Maar die tegelijkertijd de ruimte openlaat voor

het data driven ondernemerschap en de voordelen die daarmee zijn te behalen voor

klant, organisatie en andere betrokkenen.

Dit boek is bestemd voor professionals die persoonsgegevens verwerken en voor mensen die een bijzondere interesse hebben in het onderwerp privacy. Het laat je verder

kijken dan de wet, de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Het biedt je inzicht

in wat privacy betekent voor individuen, voor de ontwikkeling van hun identiteit en

relaties. Het geeft aan hoe ze met hun privacy omgaan en hoe de wet hen helpt daar

beter mee om te gaan. En helpt interne toezichthouders en andere verwerkingsverantwoordelijken in organisaties zo komen tot inzichten over een goede invulling van hun

rol; met het oog op de wet en de waarde van persoonsgegevens in de organisatie. En de

ontwikkelingen die zich in de samenleving en de technologie voordoen.

Het boek is gebaseerd op onderzoeken van experts uit verschillende vakgebieden. Het

biedt een breed overzicht, goed gefundeerd, maar tegelijkertijd toegankelijk.

Ed Peelen is bijzonder hoogleraar content marketing op de Universiteit

van Amsterdam en directeur van de UvA Academy/FMG. Zijn expertise

ligt op het terrein van het klantgericht ondernemen en business model

innovatie. Hij is onder andere verantwoordelijk voor de masterclass Privacy van de UvA Academy.