Van ethiek en wet tot praktijk
Privacy gaat over het je kunnen afschermen van de buitenwereld, zodat deze geen weet
heeft van waar je bent, wie je bent, met wie je bent en wat je doet. Het is daarmee
meer dan een juridisch vraagstuk. Het is een onderwerp dat ook in filosofie, economie,
technologie, psychologie, sociologie en communicatie voorkomt. In dit boek bekijken
we privacy, en bovenal de informatieprivacy, vanuit verschillende invalshoeken. Zodat
organisaties en de mensen daarin een diepgaand en veelzijdig inzicht kunnen vormen
van hoe zij op verantwoorde wijze de privacy van hun particuliere relaties kunnen respecteren. Op een manier die recht doet aan de betekenis van dit grondrecht, juist in een
tijd dat de virtuele wereld een steeds grotere rol gaat spelen. En mensen online meer en
meer sporen nalaten, die moeilijk zijn uit te wissen, eenvoudig zijn te delen en te combineren met andere persoonsgegevens. Maar die tegelijkertijd de ruimte openlaat voor
het data driven ondernemerschap en de voordelen die daarmee zijn te behalen voor
klant, organisatie en andere betrokkenen.
Dit boek is bestemd voor professionals die persoonsgegevens verwerken en voor mensen die een bijzondere interesse hebben in het onderwerp privacy. Het laat je verder
kijken dan de wet, de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Het biedt je inzicht
in wat privacy betekent voor individuen, voor de ontwikkeling van hun identiteit en
relaties. Het geeft aan hoe ze met hun privacy omgaan en hoe de wet hen helpt daar
beter mee om te gaan. En helpt interne toezichthouders en andere verwerkingsverantwoordelijken in organisaties zo komen tot inzichten over een goede invulling van hun
rol; met het oog op de wet en de waarde van persoonsgegevens in de organisatie. En de
ontwikkelingen die zich in de samenleving en de technologie voordoen.
Het boek is gebaseerd op onderzoeken van experts uit verschillende vakgebieden. Het
biedt een breed overzicht, goed gefundeerd, maar tegelijkertijd toegankelijk.
Ed Peelen is bijzonder hoogleraar content marketing op de Universiteit
van Amsterdam en directeur van de UvA Academy/FMG. Zijn expertise
ligt op het terrein van het klantgericht ondernemen en business model
innovatie. Hij is onder andere verantwoordelijk voor de masterclass Privacy van de UvA Academy.