Parkeren in het Ruimtelijk domein
In Nederland bezitten we samen 8,5 miljoen personenauto’s, ongeveer 21 miljoen
fi etsen
en 1,8 miljoen e-bikes. Daarnaast zijn er nog vele honderdduizenden bestelauto’s,
brommers, scooters motoren etc. De ruimtelijke impact van parkeren- en daarmee
tevens de financiële impact – is enorm en levert regelmatig hoofdbrekens op bij (her)
ontwikkelingsopgaves. Hoe parkeerfaciliteiten zo in te passen dat de ruimtelijke kwaliteit
niet wordt aangetast, is de vraag. Een vraag die steeds pregnanter wordt in de discussie
over klimaatadaptatie en in nieuwe visies op een stedelijke omgeving waar het goed
wonen, werken en recreëren is. Adequaat en integraal parkeerbeleid en een toegeruste
organisatie zorgen voor het beheersbaar houden van dit parkeervraagstuk.
Deze uitgave plaatst parkeren in een ruimtelijke context. Er worden handvatten gegeven
hoe de parkeervraag berekend en gefaciliteerd kan worden, hoe het gebruik kan worden
gereguleerd en welke wettelijke kaders op parkeren van toepassing zijn. De vele soorten
parkeervoorzieningen en hun toepassingsmogelijkheden zoals we die nu kennen worden
beschreven, maar ook nieuwe ontwikkelingen als de zelfrijdende auto worden benoemd.
Aan bod komt ook de parkeerexploitatie en de organisatie, de relevante aspecten die
zorgen dat de fysieke parkeervoorzieningen bij blijven dragen aan een leefbare en
bereikbare omgeving
Ernst Bos’ specialisme
is de exploitatie,
organisatie en
fi nanciële
waardering van
parkeervoorzieningen.
Pieter Delleman heeft veel
praktische ervaring opgedaan
met gebiedsontwikkeling en
past deze kennis toe bij het
verwezenlijken van concrete
en innovatieve
parkeeroplossingen.
Martin Blankendaal
adviseert vooral over de
ontwikkeling, het ontwerp
en de haal baarheid van
parkeervoorzieningen.
Martin is werkzaam
bij De Parkeeradviseur,
Parkeeradvies en
Ontwerp
Ed van Savooyen is
evenals Ernst en Pieter
werkzaam bij Spark, adviesbureau voor parkeren. Ed is
gespecialiseerd in integrale
parkeervraagstukken in de
(beleidsmatige) context van
economie, ruimtelijke ordening,
verkeer en vervoer en milieu.