Ruim 350 jaar hebben vele duizenden Nederlandse schepen de route naar en van de Indische archipel bevaren. Spiegelretourschepen van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (in de periode 1602-1799), fregatten en barken
van diverse Rotterdamse zeilvaartrederijen in de negentiende eeuw en van de Rotterdamsche Lloyd, met haar indrukwekkende stoomsschepen van de jaren dertig van de twintigste eeuw en haar in 1947 in de vaart gebrachte vlaggenschip Willem Ruys. De Rotterdamsche Lloyd en de Holland-Amerika Lijn waren met hun passagiersschepen en vrachtschepen decennia lang de grootste, belangrijkste en bekendste rederijen van Rotterdam.
Maar het begon allemaal veel eerder. De vier zeilschepen die in 1596 vanuit de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden onder het motto de ‘Eerste Schipvaart’ naar de Oost vertrokken, werden enkele jaren later opgevolgd
door schepen van de Verenigde Oost-Indische Compagnie. En na ongeveer tweehonderd VOC-jaren maakten deze schepen weer plaats voor schepen van reders als Van Hoboken en Ruys. De schepen, de feiten, de
ontwikkelingen, de reders, de gezagvoerders, het leven aan boord, de belevenissen van bemanningsleden en passagiers en nog veel meer over wat er met de passagiersvaart op de Indië-route in ruim drieënhalve eeuw is
gebeurd, zijn samengevat in dit rijk geïllustreerde boek: Rotterdam en de passagiersvaart op de Indië-route.
Illustrator Jacob Spin (1806-1875) was een geweldige tekenaar van alle typen zeilschepen. In dit boek zijn veel van zijn tekeningen opgenomen.