Procesmatig werken betekent dat je de belangrijkste taken die de organisatie uitvoert, vastlegt in effectieve en efficiënte werkwijzen die door iedereen consequent worden gevolgd. Dat heeft alleen maar voordelen. Processen besparen tijd, verbeteren de workflow, creëren rust en borgen kennis. Processen zorgen bovendien voor constante kwaliteit, betrouwbaarheid, schaalbaarheid, beheersbaarheid en een hoger rendement.
Processen vragen wel continu aandacht. Het vastleggen, beheren, reviewen en verbeteren van organisatieprocessen is het vakgebied van procesmanagement. Dat wordt doorgaans door een procesmanager gedaan, maar met name in kleine en middelgrote organisaties is deze taak ook vaak bij een bestuurder of manager ondergebracht. In een complexe wereld die voortdurend verandert, is de rol van de procesmanager cruciaal.
Dit boek is geschreven voor iedereen die te maken heeft met het managen van processen. Er wordt uitgelegd wat procesmatig werken is en welke taken een procesmanager precies uitvoert (en welke niet). Een procesmanager moet adaptief en responsief zijn om snel te kunnen anticiperen of inspelen op veranderingen. Ook sensitiviteit is belangrijk, want processen implementeren of aanpassen zonder rekening te houden met alle belanghebbenden is gedoemd te mislukken. Dit boek reikt de nodige handvatten, methodieken en tools aan om je rol als procesmanager op een praktische manier invulling te kunnen geven. Experimenteer gerust – dat is de snelste weg naar nieuwe inzichten en vaardigheden.
Er is geen voorkennis vereist – ook als je nog weinig of niets weet over processen en procesmanagement, is dit boek prima te volgen. Om spraakverwarring te voorkomen tref je in dit boek bovendien een woordenlijst aan met gangbare begrippen binnen het vakgebied van procesmanagement.