We leven in een tijd waarin verandering het nieuwe normaal is. Juist daarom is het voor organisaties cruciaal om toekomstbestendige keuzes te maken en een heldere strategie te formuleren die inspeelt op trends en verwachtingen én voortbouwt op de unieke sterktes van de organisatie. Een goede strategie geeft richting en creëert draagvlak – zo win je klanten en versla je de concurrentie.
Dit boek laat zien dat strategie geen taai onderwerp hoeft te zijn. Wat je nodig hebt, is een duidelijke aanpak, een proces dat de organisatie zelf doorloopt en niet volledig uitbesteed aan een externe consultant.
In dit boek maak je kennis met de Strategy CUBE, een bewezen model om in 6 heldere stappen een strategie te ontwikkelen. De Strategy CUBE is stevig verankerd in de theorie en uitvoerig getest in de praktijk. Jarenlang is gesleuteld aan de juiste formule, die gebruik maakt van inzichten uit design thinking en scenarioplanning, aandacht besteedt aan governance en heldere acties definieert voor de executie. De Strategy CUBE is niet alleen geschikt voor een overkoepelende organisatiestrategie, maar ook voor deelstrategieën, bijvoorbeeld voor een bepaalde afdeling of product.
Dit boek is geschreven voor managers, bestuurders, adviseurs en strategen en biedt concrete inzichten en handvatten om als organisatie zélf een toekomstbestendige strategie te ontwerpen waarmee ze zich onderscheidt van de concurrentie. Niemand kan de toekomst exact voorspellen, maar met een goede strategie kun je er wel 100% klaar voor zijn.
Over de auteur:
Dit boek is geschreven door Michiel de Vries, met medewerking van Bas Schulten en Maurits Speksnijder. Michiel is een ervaren organisatieadviseur, gespecialiseerd in strategiebepaling en scenarioplanning. Als partner bij Jester Strategy adviseert hij bedrijven en overheden op het vlak van strategieontwikkeling, organisatieontwerp en het versterken van intern toezicht. Hij schreef eerder twee andere boeken over strategie, Strategic Control en City Strategy.