Communiceren met mensen die een verstandelijke beperking hebben is niet vanzelfsprekend. Helemaal bij mensen die zo ernstig beperkt zijn dat ze voor het overbrengen van hun boodschap van de ander afhankelijk zijn. Niet begrepen worden is vaak een grote frustratie voor mensen met een beperking. Aan de basis van veel vastgelopen situaties ligt stukgelopen communicatie. Gelukkig is daarvoor inmiddels een scala aan hulpmiddelen en methoden ontwikkeld, waarover zorgverleners in deze tweede druk van de Klik kennispocket Verstandelijke beperking & Communicatie vertellen.
Omdat je als zorgverlener of ouder zo belangrijk bent bij het op gang brengen van de communicatie, begint de uitgave met kritisch te kijken naar jouw rol in de interactie. Uit de ervaringsverhalen blijkt hoeveel winst het werken met speciale communicatiemethodes oplevert en hoe we zo mensen nog beter kunnen helpen om op hun manier iets duidelijk te maken en invloed te hebben op hun leven.
Een handig themaboekje in print met artikelen over:
* De camera ziet meer dan wij
* Jacques Heijkoop: Kijk naar jezelf
* Cocp: communicatie uitlokken
* Ondersteunende communicatie: belemmeringen overbruggen en initiatief leren nemen
* Communiceren met doofblinden
* Lichaamstaal en emoties
* Beeldtaal (Pecs, apps, films)
* Spelenderwijs communiceren
Meer informatie en een inkijkexemplaar op www.klik.org/kennispockets