Gevormd of vervormd?

Een pleidooi voor ander onderwijs

Voorzijde
Achterzijde
Inkijkexemplaar
24,95
Vandaag besteld,
maandag verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 23,70 i
+
Bestel
ISBN: 9789492538574
Uitgever: ISVW Uitgevers
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Jan Bransen
Druk: 3
Pagina's: 272
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2019
NUR: Filosofie algemeen

Het onderwijs vormt niet: het vervormt. Dat komt doordat het uitgaat van verkeerde aannames. Neem de aanname dat je eerst jarenlang moet leren voor je kunt meedoen aan het maatschappelijk leven, of de aanname dat kennisverwerving het best in kleine brokjes gebeurt, waarbij je voortdurend toetst. Dit alles leidt tot een cultuur waarin alles meetbaar moet zijn en waarin diploma's je gevoel van eigenwaarde kunnen maken of breken. Dit zijn ideeën die meer kwaad doen dan goed.

Het onderwijs kan zoveel beter. Het kan vormen, en om dat te bereiken moet het roer om. Primair onderwijs hoort te draaien om de ontwikkeling van het zelfvertrouwen, zodat kinderen hun stemmen durven te verheffen. Het voortgezet onderwijs hoort ervoor te zorgen dat jongeren een positie verwerven waarin ze ertoe doen, op school en op straat. En al het zogenaamde 'hogere onderwijs' - wat een term! - organiseren we voortaan in duale trajecten, waarin leren en werken samengaan.