Contactpersonen zijn het aanspreekpunt voor ouders en leerlingen bij klachten over schoolzaken. Ze zorgen ervoor dat klachten niet blijven broeien of escaleren, maar volgens de juiste klachtenroutes worden opgelost.
De term ‘contact’ is essentieel in de taakbenaming:
• De contactpersoon is een herkenbaar aanspreekpunt met wie een klager contact legt.
• De contactpersoon neemt contact op met de vertrouwenspersoon die de klager tijdens de behandeling van de klacht begeleidt en adviseert.
• De contactpersoon brengt de klager in contact met de persoon die de klacht kan wegnemen.
Daarnaast wacht de contactpersoon nog een aantal andere belangrijke extra taken: presenteren, registreren en adviseren. Klachtenbehandeling is voor de meeste contactpersonen (gelukkig) geen dagelijkse routine, dus moeten ze in voorkomende gevallen vaak opzoeken hoe het ook alweer zit. Ben jij aangesteld als contactpersoon op jouw school? Dan is dit zakboek een naslagwerkje om altijd bij de hand te hebben. Alle informatie staat compact bij elkaar, met tips voor de extra taken.
Voor vertrouwenspersonen is er Het zakboek voor vertrouwenspersonen onderwijs, van dezelfde auteur.